z-logo
open-access-imgOpen Access
Investments in higher education during distance learning
Author(s) -
З.А. Арсаханова
Publication year - 2021
Publication title -
upravlenie obrazovaniem: teoriâ i praktika
Language(s) - English
Resource type - Journals
ISSN - 2311-2174
DOI - 10.25726/t6356-5574-5162-y
Subject(s) - salary , finance , incentive , higher education , competence (human resources) , business , state (computer science) , economic growth , economics , market economy , management , algorithm , computer science
Финансирование высшего образования в России осуществляется из государственных и негосударственных источников. Государственное финансирование образования традиционно является доминирующим, однако его размеры недостаточны для надлежащего материально технического обеспечения учебного процесса и научно-технической деятельности. Проблема финансирования высших учебных заведений в России особенно обострилась вследствие финансово-экономического кризиса. С одной стороны, сократились возможности бюджетного финансирования ВУЗОВ и, как следствие, уменьшился уровень заработной платы профессорско-преподавательского состава, снизились расходы бюджета на научные исследования, приостановления бюджетного финансирования льготных кредитов на строительство жилья для научно педагогического и педагогического персонала; с другой стороны – относительно возросла доля средств специального фонда, заработанных собственно государственными высшими учебными заведениями. На данный момент большинство механизмов финансирования высшего образования, доказавших свою эффективность в развитых странах, все еще недостаточно распространены в России или недостаточно активно используются высшими учебными заведениями. В частности, практически не используется потенциал грантового финансирования, государственно-частного партнерства и тому подобное. Ученые называют практическое отсутствие в стране практики государственного стимулирования участия корпоративного сектора в финансировании высшего образования «структурными перекосами», хотя мировой опыт свидетельствует об осознании на микроуровне важности компетенции работников, что стимулирует инвестирование работодателями в повышении их образовательного уровня. Financing of higher education in Russia is carried out from state and non-state sources. State funding of education has traditionally been dominant, but its size is insufficient for proper material and technical support of the educational process and scientific and technical activities. The problem of financing higher education institutions in Russia has become particularly acute due to the financial and economic crisis. On the one hand, the possibilities of budgetary financing of universities have decreased and, as a result, the salary level of the teaching staff has decreased, budget expenditures on scientific research have decreased, the suspension of budget financing of concessional loans for housing construction for scientific, pedagogical and teaching staff has decreased; on the other hand, the share of special fund funds earned by state higher education institutions themselves has increased relatively. At the moment, most of the mechanisms for financing higher education that have proven their effectiveness in developed countries are still not widespread enough in Russia or are not actively used by higher education institutions. In particular, the potential of grant financing, public-private partnerships, and the like is practically not used. Scientists call the practical absence in the country of the practice of state incentives for the participation of the corporate sector in the financing of higher education "structural distortions", although world experience shows that the micro-level awareness of the importance of the competence of employees, which encourages employers to invest in improving their educational level.

The content you want is available to Zendy users.

Already have an account? Click here to sign in.
Having issues? You can contact us here