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Assessment of the necessity for surgical intervention in cases of equine colic: A retrospective study
Author(s) -
PARRY B. W.,
GAY C. C.,
ANDERSON G. A.
Publication year - 1983
Publication title -
equine veterinary journal
Language(s) - French
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.82
H-Index - 87
eISSN - 2042-3306
pISSN - 0425-1644
DOI - 10.1111/j.2042-3306.1983.tb01770.x
Subject(s) - medicine , capillary refill , horse , heart rate , retrospective cohort study , blood pressure , intubation , tachycardia , surgery , anesthesia , paleontology , biology
Summary The present study retrospectively examined clinical and clinicopathological findings in horses with colic to determine which variables distinguished between medically treatable cases and cases which required surgical intervention. Heart rate, haematocrit, haemoglobin concentration, blood erythrocyte count, frequency of borborygmi and degree of mental depression showed the greatest differences (P<0.001) between medical and surgical groups. However, some variables which primarily evaluated cardiovascular function, ie, blood pressure, oral mucosal capillary refill time and blood lactate concentration, were not significantly different between medical and surgical groups. When several of the following findings are observed together surgery is suggested: moderate to marked colic signs; tacky to dry oral mucosa which is discoloured (especially when brick‐red or blue); decreased to absent borborygmi, probably associated with absence of rectal faeces; nasograstric intubation producing refluent fluid; leucocytosis with a left‐shift; and tachypnoea, tachycardia, elevated haematocrit, hyperglycaemia and uraemia. Résumé Cette étude passe en revue les observations cliniques et clinico pathologiques faites sur des chevaux souffrent de coliques, ceci pour déterminer quelles variables permettrent de distinguer les cas relevant de la médecine de ceux exigeant une intervention chirurgicale. Le rythme cardiaque, l'hématocrite, la concentration en hémoglobine, le nombre de globules rouges, la fréquence des borborygmes et le niveau de dépression cérébrale furent les paramètres les plus différents (<0.001) entre les animaux relevant de la médecine et ceux relevant de la chirurgie. Inversement, certains variables ne montrèrent point de différences significatives d'un groupe à l'autre en particulier celles qui évaluaient la fonction cardio vasculaire, nommément la pression sanguine, le temps de réplétion capillaire de la muqueuse buccale, la lactacidémie. Quand on observe plusiers des critères di‐dessous, on conseille: signes de coliques modérés ou violents; muqueuse buccale pâteuse ou sèche, décolorée (notamment couleur brique ou bleuâtre); absence ou rareté des borborygmes, avec absence de fèces dans le rectum; obtention d'un reflux liquide lors de catheterisme naso‐gastrique; hyperleucocytose avec polynucléose; tachypnée, tachycardie, élèvation de l'hématocrite, hyperglycémie, urémie. Zusammenfassung In dieser Arbeit werden retrospektiv klinische und klinischpathologische Befunde erhoben an Kolikpatienten, um herauszufinden welche Variablen unterscheiden können zwischen Fällen, die konservativ medizinisch, und solchen, die chirurgisch behandelt werden müssen. Herzfrequenz, Haematokrit, Haemoglobinkonzentration, Erythrozytenzahl, Häufigkeit von Darmgeräuschen und Grad der Apathie zeigten die deutlichsten Unterschiede (P<0.001) zwischen medizinischen und chirurgischen Gruppen. Hingegen erwiesen sich die Unterschiede bei denjenigen Parametern als nicht signifikant, die primär den Zustand des kardiovaskulären Systems beurteilen, also: Blutdruck, Kapillarfüllungszeit der Maulschleimhaut und Blut‐Laktat‐Konzentration. Wenn mehrere der folgenden Anzeichen zusammen vorkommen, wird ein chirurgischer Eingriff empfohlen: mässige bis starke Koliksymptome; klebrige bis trockene und verfärbte (vor allem bachsteinrot oder blau) Maulschleimhaut; herabgesetzte bis fehlende Borborygmen, etwa zusammen mit Fehlen rektaler Faeces; spontaner Reflux von Magen‐Flüssigkeit durch die Nasenschlundsonde; Leukozytose mit Linksverschiebung; Tachypnoe; Tachykardie, erhöhter Haematokrit, Hyperglykämie und Urämie.