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Stifle lameness in the horse: A survey of 86 referred cases
Author(s) -
JEFFCOTT L. B.,
KOLD S. E.
Publication year - 1982
Publication title -
equine veterinary journal
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.82
H-Index - 87
eISSN - 2042-3306
pISSN - 0425-1644
DOI - 10.1111/j.2042-3306.1982.tb02331.x
Subject(s) - medicine , lameness , osteochondrosis , stifle joint , surgery , osteoarthritis , horse , patella , cruciate ligament , anterior cruciate ligament , pathology , paleontology , alternative medicine , biology
Summary The clinical and radiological characteristics of stifle lameness in 86 horses are described. The majority of these cases had been lame for some weeks before referral. The most frequent diagnoses made were osteochondrosis dissecans (13 per cent) and subchondral bone cyst (38 per cent). Both of these conditions were seen principally in Thoroughbreds at or before the onset of training. The other bone lesions encountered were osteoarthritis (3 per cent), fractures (4 per cent) and “epiphysitis” (1 per cent). The commonest soft tissue condition was an atypical or partial upward fixation of the patella (15 per cent), ligamentous/meniscal damage comprised 12 per cent of the cases and the remaining 13 per cent were attributed to non‐specific strain of the stifle joint. Treatment in most of these chronic stifle injuries consisted of a period of rest followed by a gradual return to exercise; in some cases this was combined with a short course of a non‐steroidal anti‐inflammatory drug. The prognosis in most cases of osteochondrosis dissecans was grave to hopeless, while the majority of the horses with a subchondral bone cyst improved clinically after an extended period of rest (ie, 6 months). Ligamentous/meniscal damage usually responded satisfactorily to rest, provided there was no gross tearing or rupture of the structures involved. The outcome in cases of chronic osteoarthritis was always poor and these cases did not respond satisfactorily to analgesic and anti‐inflammatory medication. Résumé Les caractéristiques cliniques et radiologiques des boiteries ayant leur siège au niveau du grasset sont décrites chez 86 chevaux. Pour la plupart, ces animaux boitaient depuis plusieurs semaines lorsqu'ils furent examinés. Le diagnostic le plus fréquent fut l'osteochondrite dissêquante (13%) et la présence de kystes osseux sous cartilagineux (38%). Ces deux affections furent constatées surtout chez les Pur sang avant ou au moment du début de l'entraînement. Les autres lésions osseuses rencontrées furent l'osteoarthrite (3%), les fractures (4%) et les épiphysites (1%). L'affection la plus commune des tissus mous était la fixation partielle ou atypique de la rotule (15%). Les lésions ligamenteuses et des ménisques représentèrent 12% des cas. 13% furent attribués à des lésions non spécifiques de l'articulation. Le traitement de la plus grande partie de ces lésions chroniques du grasset comporta la mise au repos avec reprise graduée de l'exercice. Dans quelques cas, on employa également des anti inflammatoires non stéroidiens. Le pronostic de la plupart des cas d'ostéochondrite disséquante fut grave ou désespéré. Pour leur majorité les chevaux atteints de kystes osseux sous cartilagineux montrèrent une amélioration clinique après 6 mois de repos. Les dommages ligament aires et des ménisques furent influencés favorablement par la mise au repos, dans la mesure oë il n'y eut point de déchirures importantes ou de ruptures des structures atteintes. Le devenir des cas d'osteoarthrite fut toujours très médiocre et ces cas ne furent pas influencés favorablement par des médications analgésiques ou anti inflammatoires. Zusammenfassung Die klinischen und radiologischen Charakteristika der Kniege‐lenkslahmheit bei 86 Pferden werden beschrieben. Die Mehrzahl dieser Pferde lahmte vor der Untersuchung schon während einiger Wochen. Die häufigsten Diagnosen lauteten Osteochondrosis dissecans (13 Prozent) und subchondral Knochenzysten (38 Prozent). Diese beiden Krankheitsbilder wurden vor allem bei Vollblütern bei oder bevor der Trainingsaufnahme beobachtet. Die anderen Knochenveränderungen bestanden in Osteoarthritis (3 Prozent), Frakturen (4 Prozent) und “Epi‐physitis” (1 Prozent). Die häufigste Weichteilerkrankung war eine atypische oder partielle Fixation der Patella nach oben (15 Prozent); Schäden an Bändern und Menisken machten 12 Prozent aus und die restlichen 13 Prozent wurden unspezi‐fischen Beanspruchungen des Kniegelenks zugeschrieben. Die Behandlung chronischer Kniegelenksleiden bestand in Ruhe, gefolgt von einer allmählichen Wiederaufnahme der Arbeit; in einigen Fällen wurde während kurzer Zeit ein nichtsteroider Entzündungshemmer verabreicht. Die Prognose der meisten Fälle von Osteochondrosis dissecans erwies sich als ungünstig bis hoffnungslos, während die meisten Pferde mit subchondralen Zysten nach längerer Ruhestellung (z.B. 6 Monate) sich klinisch besserten. Bänder‐ und Meniskusschäden sprachen auf die Ruhestellung befriedigend an vorausgesetzt, dass keine wesentlichen Zerrungen oder Rupturen vorhanden waren. Alle Fälle von chronischer Osteoarthritis zeigten ein schlechtes Ergebnis: sie sprachen auch auf eine analgesische und entzündungshemmende Therapie nur unbefriedigend an.

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