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Sodium Valproate Associated with Phenobarbital: Effects on Ammonia Metabolism in Humans
Author(s) -
Warter J. M.,
Marescaux Ch.,
Brandt Ch.,
Rumbach L.,
Micheletti G.,
Chabrier G.,
Imler M.,
Kurtz D.
Publication year - 1983
Publication title -
epilepsia
Language(s) - Spanish
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 2.687
H-Index - 191
eISSN - 1528-1167
pISSN - 0013-9580
DOI - 10.1111/j.1528-1157.1983.tb03428.x
Subject(s) - hyperammonemia , metabolism , medicine , phenobarbital , sodium , chemistry , endocrinology , organic chemistry
Summary: Treatment with sodium valproate (VPA) in association with phenobarbital (PB) is accompanied by a greater systemic hyperammonemia than treatment by VPA alone. The anatomical origins of this difference were studied by injecting a dose of 1,500 mg VPA i.v. into six unmedicated patients and six epileptics chronically treated with PB and measuring the ammonium (NH 4 + ) concentration difference between arterial blood and renal, hepatic, internal jugular, and femoral venous blood. In unmedicated patients, arterial [NH 4 + ] rose moderately, secondary to an increased amount of NH 4 + released into the general circulation by the kidney; the hepatic metabolism of NH 4 + remained normal. In epileptics treated with PB, arterial [NH 4 + ] rose massively, partly as a result of the increased NH 4 + release by the kidney and partly because of disturbance of the hepatic metabolism of NH 4 + . These results provide a clearer understanding of the potentiation of the secondary effects of VPA by PB. RESUMEN El tratamiento con valproato sódico (VPA) asociado con fenobarbital (FB) se acompaña de una hiperamoniemia sistémica mayor que en el tratamiento con VPA solo. Se han estudiado los orfgenes anatomicos de esta diferencia inyectando una dosis de 1.500 mg VPA i.v. a 6 pacientes no medicados y a 6 epilépticos tratados crónicamente con FB; y determinando la concentrateón de amonio (NH 4 + ) diferencial entre sangre arterial y sangre venosa renal, hepática, yugular interna y femoral. En pacientes no medicados, la [NH 4 + ] arterial se incrementa moderadamente, secundariamente a un aumento de la cantidad de NH 4 + liberado en la circulateón general por el riñon; el metabolismo hepático de NH 4 + permanece normal. En epilépticos tratados con FB, la [NH 4 + ] arterial se eleva masivamente, parte como resultado de incremento de la liberatión de NH 4 + por el riñón, y parte debido a la alteración del metabolismo hepático de NH 4 + . Estos resultados facilitan la comprensión de la potencialización de los efectos secundarios del VPA por el FB. ZUSAMMENFASSUNG Die Behandlung mit Natrium Valproat (VPA) in Verbindung mit Phenobarbital (PB) wird von einer Hyperammonämie begleitet, die größer als bei Monotherapie mit VPA ist. Die anatomischen Ursachen dieses Unterschieds wurden an 6 unbehandelnden Patienten und 6 Epileptikern untersucht, die chronisch mit PB behandelt worden waren; beide Gruppen bekamen eine Dosis von 1,5 g VPA intravenös injiziert. Gemessen wurde die Differenz der NH 4 + ‐Konzentrati‐onen zwischen arteriellem und venosem Blut aus Nieren, Leber, der V. jugularis interna und der V. femoralis. Bei den unbehandelnden Patienten stieg der arterielle NH 4 + ‐Gehalt mäßig und sekundär zu einer Erhöhung der NH 4 + ‐Menge, die von den Nieren in den Körperkreislauf abgegeben wurde. Der hepatische NH 4 + ‐Stoffwechsel blieb normal. Bei Epileptikern, die mit PB behandelt worden waren, stieg der arterielle NH 4 + ‐Spiegel stark an, was zum Teil Ergebnis der erhöhten NH 4 + ‐Abgabe aus den Nieren und zum Teil Folge einer Stöning des hepatischen Ammoniakstoffwechsels war. Diese Ergebnisse erlauben ein klareres Verständnis der Potenzierung von Sekundäreffekten des VPA durch PB.