z-logo
Premium
Biofeedback in Epileptics: Equivocal Relationship of Reinforced EEG Frequency to Seizure Reduction
Author(s) -
Kaplan Bonnie J.
Publication year - 1975
Publication title -
epilepsia
Language(s) - French
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 2.687
H-Index - 191
eISSN - 1528-1167
pISSN - 0013-9580
DOI - 10.1111/j.1528-1157.1975.tb06076.x
Subject(s) - biofeedback , electroencephalography , neurofeedback , audiology , epilepsy , psychology , relaxation (psychology) , incidence (geometry) , medicine , anesthesia , physical medicine and rehabilitation , neuroscience , mathematics , geometry
SUMMARY It has been reported that biofeedback training of 12‐ to 14‐Hz activity recorded over Rolandic cortex was accompanied by a reduction in seizure incidence in four human epileptics (Sterman et al., 1974). Biofeedback training of 12‐ to 14‐Hz activity was provided for two epileptics and had no effect on clinical EEGs, seizure incidence, or proportion of EEG spectral power in the frequency range being trained. Subsequently, biofeedback training of 6‐ to 12‐Hz Rolandic activity was provided for three epileptics. Two patients experienced reductions in seizure not accompanied by medication changes. Since no learning‐ of 6‐ to 12‐Hz activity was detected, the changes in seizure incidence are not attributed to EEG biofeedback. It is suggested that the experience in the feedback setting provided these two patients with new techniques of relaxation. In view of the lack of statistical evidence of EEG changes following EEG biofeedback and the small number of patients trained to date, it appears wise to maintain a cautious attitude until the issue of causality is clear. RÉSUMÉ On a rapporté que le “biofeedback training” des activités á 12–14 Hz enregistrees sur le cortex rolandique, etait accompagne d'une diminution de la frequence des crises chez quatre sujets epileptiques (Sterman et al., 1974). Un tel “biofeedback training” des activités a 12–14 Hz effectue chez deux sujets epileptiques est reste‘ sans effet sur les EEG, le nombre des crises et la proportion des spectres de puissance de l'EEG pour les frequences interessSes par l'apprentissage. Ensuite, le měme traitement a été applique aux activités rolandiques a 6–12 Hz chez trois epileptiques. Chez deux sujets, les crises ont diminue sans changement du traitement. Puisqu'on n'a pas trouve d'apprentissage pour l'activite a 6–12 Hz cette diminution des crises ne peut pas etre attribute au biofeedback EEG. On suggere qu'a travers la situation de biofeedback on a realise chez ces deux patients une nouvelle forme de relaxation. En tenant compte d'une part de l'absence de modifications EEG statistiquement valables apres le biofeedback EEG et d'autre par du nombre reduit de sujets jusq'a maintenant entraihes, il semble raisonnable d'avoir une attitude reservee tant qu'on ne pourra pas 6tablir un rapport de causality entre cette méthode et les variations de la frequence des crises. RESUMEN Se ha publicado que el entrenamiento de la bioretroalimentación (biofeedback) de la actividad de 12–14 Hz registrada en la corteza rolandica, se acompanaba de una reduccion de la incidencia de ataques en cuatro enfermos epile“pticos (Sterman y col., 1974). El entrenamiento de la retroalimentacion bioldgica de la actividad de 12–14 Hz se realizo en dos epilepticos sin que se produjeran mod‐ificaciones en los EEGs, incidencia de ataques o en la proporcion del espectro del EEG enr los maVgenes de la frecuencia sometida a entrenamiento. Seguidamente el entrenamiento por biofeedback de la actividad rolandica de 12–14 Hz se realizo en tres enfermos ep‐ilepticos. En dos enfermos, sin modificar la medicacion, los ataques disminuyeron ennu‐mero. Puesto que no se detectd aprendizaje de la actividad de 6–12 Hz, la reduccion de la incidencia de ataques no se atribuyo a la bioretroalimentacion electroencefalografica. Como sugerencia se propone que en estos dos enfermos la tecnica de bioretroalimentacion proporciono nuevos procedimientos de re‐lajacion. En vista de la falta de evidencia estadfstica de alteraciones electro‐encefalograficas tras la bioretroalimentacion del EEG y el reducido nfimero de enfermos en‐trenados hasta la fecha, parece logico mantener una actitud cautelosa hasta que se aclare el tema de causalidad. ZUSAMMENFASSUNG Es ist berichtet worden, dass ein Biofeedback‐Training von 12–14 Hz‐Aktivitätüiber dem Rolandi'schen Cortex bei 4 anfallskranken Patienten mit einer Reduktion der Anfallshäufigkeit einherging (Sterman u.a., 1974). Ein Biofeedback‐Training der 12–14 Hz‐Aktivität wurde bei 2 Anfallskranken durchgefiihrt und zeigte keine Auswirkungen auf das klinische EEG, die Anfallshäufigkeit oder den Anteil des trainierten Prequenzbereichs am Powerspektrum des EEG. Daraufhin wurde ein Biofeedback‐Training mit 6–12 Hz‐Aktivitätüiber der Rolandi'schen Region bei 3 Anfallskranken durchgefiihrt, Bei 2 Patienten wurden die Anfalle reduziert ohne dass die Medikation geandert worden war. Da ein Lerneffekt der 6–12 Hz‐Aktivität nicht entdeckt wurde, kann die Veranderung der Anfallshäufigkeit nicht dem EEG‐Biofeedback zugeschrieben werden. Es wird vermutet, dass die Erfahrungen dieser beiden Patienten mit der Feedback‐Methode ihnen neue Moglichkeiten der Entspannung vermittelten. Angesichts fehlender statistisch nachgewiesener Veranderungen im EEG nach Biofeedback und der kleinen Anzahl von Patienten, die bis heute trainiert wurde, scheint es angebracht, zuriickhaltend zu sein, bis die kausalen Zussammenhange klar sind.

This content is not available in your region!

Continue researching here.

Having issues? You can contact us here