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Congenital and Maternal Toxoplasmosis
Author(s) -
Couvreur Jacques,
Desmonts Georges
Publication year - 1962
Publication title -
developmental medicine and child neurology
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 1.658
H-Index - 143
eISSN - 1469-8749
pISSN - 0012-1622
DOI - 10.1111/j.1469-8749.1962.tb03221.x
Subject(s) - toxoplasmosis , chorioretinitis , serology , medicine , congenital toxoplasmosis , pediatrics , subclinical infection , pregnancy , toxoplasma gondii , disease , obstetrics , pathology , immunology , antibody , ophthalmology , genetics , biology
SUMMARY A study of 300 cases of congenital toxoplasmosis has shown that the most frequent forms of this disease are not the most severe ones. Forms with few symptoms or even latent forms are recognised with increasing frequency. Congenital toxoplasmosis has been found in 5 out of 225 cases of neonatal icterus (2.2 per cent) and in 16 out of 261 cases of isolated hydrocephalus (6.1 per cent). The disease does not often cause epilepsy or isolated neurological disturbances. Ocular lesions are the commonest manifestations, occurring in 76 per cent of the cases. A serological study of 324 cases of chorioretinitis in children showed that congenital toxoplasmosis is responsible for a large proportion of these lesions. The development of lesions after birth can be traced by clinical examination and by changes in the serological findings. Manifestations of chorioretinitis may occur very late (19 cases). The frequency of congenital toxoplasmosis seems to be about 1 per 1,000 live births in France. The study of toxoplasmosis in the mother has been based on the results of retrospective and prospective clinical and serological investigations. Six cases of maternal toxoplasmosis have been discovered by clinical means. A routine serological examination of 1,356 women led to the discovery of subclinical toxoplasmosis during pregnancy in 4 patients (0.23 per cent). The relationship between maternal and foetal infection is discussed in the light of these findings. RÉSUMÉ La toxoplasmose congénitale et maternelle L'étude d'une serie de 300 cas de toxoplasmose congénitale a montré que les formes graves complètes de la maladie ne sont pas les plus fréquentes. Les formes oligo‐sympto‐matiques ou même latentes sont reconnues avec une fréquence croissante. La toxoplasmose congénitale a été découverte 5 fois sur 225 cas d'ictères néonataux (2,2 per cent) et 16 fois sur 261 cas d'hydrocéphalie isolée (6,2 per cent). Elle n'est pas une cause importante d'épilepsie ni de troubles neurologiques isolés. Les lésions oculaires sont le signes le plus fréquent de la maladie (76 per cent des cas). L'étude sérologique de 324 cas de choriorétinite de l'enfant, montre que la toxoplasmose congénitale est responsable d'une forte proportion de ces lésions. L'évoiutivité des lésions après la naissance est prouvée par l'examen clinique et par l'évolution sérologique. Les poussées évolutives choriorétiniennes peuvent étre trés tardives (19 cas). La fréquence de la toxoplasmose congénitale parait être approximative‐ment de I'ordre de 1 pour 1000 naissances en France. L'étude de la toxoplasmose de la mère a été basée sur les résultats d'enquètes rétrospectives et prospectives, tant cliniques que sérologiques. Six cas de toxoplasmose maternelle ont été décelés grâce à l'examen clinique. Une enquète sérologique systématique portant sur 1356 femmes a permis de dépister une toxoplasmose infra‐clinique au cours de la gestation dans 4 cas (0,29 per cent). Les rapports entre l'infection maternelle et l'infection foetale sont discutés à la lumière de ces faits. ZUSAMMENFASSUNG Angeborne und mutterliche Toxoplasmose In einer Untersuchungsreihe von 300 Fällen angeborener Toxoplasmose zeigte es sich, dass die am häufigsten auftretenden Krankheitsformen, durchaus nicht die gefährlichsten sind. Immer häufiger sieht man Patienten deren Symptome gering, oder sogar nur in latenter Form vorhanden sind. Angeborene Toxoplasmose wurde in 5 Fällen einer Gesamtzahl von 225 Kindern mit Ikterus neonatorum festgestellt (2.2 prozent) und in 16 Fällen einer Gesamtzahl von 261, deren einziges Symptom Hydrozephalus war (6.2 prozent). Die Krankeit ist keine bedeutende Ursache der Epilepsie oder vereinzelter neurologischer Abnormalitäten. Als häufigstes Symptom treten wohl die Augenschäden auf; man findet diese in 76 prozent aller Fälle. Eine serologische Untersuchungsreihe von 324 Kindern mit Chorio‐retinitis zeigte, dass der angeborenen Toxoplasmose die Schuld fur die meisten dieser Schaden zugesprochen werden muss. Nach der Geburt auftretende Augenschäden werden mittels klinischer Untersuchungen festgestellt, wobei das Blutbild abnormale Werte zeigt. ‘Schübe’ von Chorioretinitis kommen manchmal sehr spät vor (19 Fälle). Die Häufigkeit der angeborenen Toxoplasmose scheint ungefähr 1 für 1000 Geburten in Frankreich. Die Erforschung mütterlicher Toxoplasmose wird auf Ergebnisse retrospektiver und prospektiver klinischer und serologischer Untersuchungen aufgebaut. Klinische Untersuchungen ergaben sechs Fälle von mütterlicher Toxoplasmose. Während systematischer Blutbilduntersuchungen 1356 schwangerer Frauen, kamen 4 Fälle von Toxoplasmose ohne klinische Erscheinungen zum Vorschein (0.3 prozent). Mit Berücksichtigung dieser Tatsachen wird das Verhältnis der mütterlichen Infektion zu der des Fötus besprochen.