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The first echinocandin: caspofungin
Author(s) -
Cornely O.A.,
Schmitz Karina,
Aisenbrey Sabine
Publication year - 2002
Publication title -
mycoses
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 1.13
H-Index - 69
eISSN - 1439-0507
pISSN - 0933-7407
DOI - 10.1111/j.1439-0507.2002.tb04771.x
Subject(s) - caspofungin , echinocandin , itraconazole , aspergillosis , medicine , amphotericin b , echinocandins , pharmacology , antifungal , fluconazole , dermatology , immunology
Summary. The antifungal agent caspofungin is the first echinocandin that has been approved in the US and in Europe for treatment of invasive aspergillosis in adult patients who are refractory to or intolerant of conventional amphotericin B, its lipid‐based formulations, and/or itraconazole. It is given as a 70 mg loading dose and a 50 mg daily maintainance dose as a one hour infusion. Due to low intestinal absorption an oral formulation has not been developed. Caspofungin is active against Candida spp. and Aspergillus spp. by inhibition the synthesis of β‐(1,3)‐D‐glucan, a cell wall component. The drug is inactive against Cryptococcus spp., Fusarium spp., Trichosporon spp., Rhizopus spp., and Pseudoallescheria spp. In invasive aspergillosis caspofungin resulted in higher response rates compared to a historic control under standard therapy. Efficacy data on persistently febrile neutropenic patients are pending. In several multicenter randomised double blind trials on candida infections caspofungin proved to be at least non‐inferior to standard therapies. Reports of combination therapy or highly effective antifungal treatment (HEAT) in limited patient numbers are promising. New trials of combination therapy are warranted. Zusammenfassung. Caspofungin ist das erste Antimykotikum aus der Klasse der Echinocandine. Es ist in den USA und in Europa zugelassen zur Therapie invasiver Aspergillosen erwachsener Patienten, die auf eine Standardtherapie nicht ansprechen oder diese nicht vertragen. Caspofungin wird am ersten Tag mit 70 mg dosiert und danach mit einer Erhaltungsdosis von 50 mg als einstündige Infusion verabreicht. Wegen seiner geringen enteralen Resorption ist eine orale Formulierung nicht entwickelt worden. Caspofungin ist wirksam gegen Candida spp. und Aspergillus spp. durch die Inhibition der Synthese des β‐(1,3)‐D‐Glucans, das ein Bestandteil der Zellwand ist. Die Substanz ist unwirksam gegenüber Cryptococcus spp., Fusarium spp., Trichosporon spp., Rhizopus spp., und Pseudoallescheria spp. In der Therapie der invasiven Aspergillose war Caspofungin effektiver als Standardtherapien in einem historischen Vergleichskollektiv. Daten zur Effektivität persistierend febriler neutropenischer Patienten werden erwartet. In einigen randomisierten multizentrischen doppel‐blinden Studien zu Candida ‐Infektionen zeigte sich Caspofungin zumindest als nicht‐unterlegen im Vergleich zu Standardtherapien. Berichte über Kombinationstherapien, die sog. hocheffektive antimykotische Therapie (HEAT) begrenzter Patientenzahlen sind vielversprechend. Weiter führende Kombinationsstudien sind erforderlich.