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Invasive Aspergillosen: Ergebnisse einer 8‐Jahres‐Studie
Author(s) -
Rimek Dagmar,
Kappe R.
Publication year - 2002
Publication title -
mycoses
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 1.13
H-Index - 69
eISSN - 1439-0507
pISSN - 0933-7407
DOI - 10.1111/j.1439-0507.2002.tb04763.x
Subject(s) - medicine , aspergillosis , itraconazole , gastroenterology , amphotericin b , galactomannan , fluconazole , surgery , dermatology , immunology , antifungal
Zusammenfassung. Wir analysierten retrospektiv 90 Fälle invasiver Aspergillosen, die von 1991 bis 1998 am Universitätsklinikum und der Thoraxklinik gGmbH in Heidelberg auftraten. 71 Fälle waren histologisch gesichert, 19 wahrscheinliche Erkrankungen. Es handelte sich um 49 männliche und 41 weibliche Patienten im Alter von 16 Tagen bis 80 Jahren (Median 51, 5 Jahre). Grundkrankheiten der Patienten waren: hämatologische Grunderkrankungen in 52% (n = 47; darunter 24 mit akuter Leukämie), Organtransplantation (n = 11; 9 Leber, 1 Herz, 1 Niere), solide maligne Tumoren (n = 10), andere Grunderkrankungen (n = 21), in einem Fall war keine Grunderkrankung nachweisbar. Nur 54 Fälle (60%) wurden zu Lebzeiten korrekt diagnostiziert. 59 Fälle (65%) betrafen ausschließlich die Lunge, bei 25 Patienten handelte es sich um disseminierte Aspergillosen, 6 Fälle waren nur extrapulmonal lokalisiert. 11 Patienten wurden lungenteilreseziert, 63 erhielten Antimykotika (44 Amphotericin B, 15 Fluconazol, 4 Itraconazol), 21 wurden nicht antimykotisch therapiert. 68 Patienten verstarben (71%), 30 davon an der invasiven Aspergillose bei beherrschter Grunderkrankung (36%). Für die einzelnen labordiagnostischen Methoden ergaben sich folgende Sensitivitäten: Mikroskopie (Calcofluorweiß‐Färbung) 17%, Kultur 69%, Aspergillus ‐PCR aus Respirationstraktproben und Biopsien 95%, Galactomannan‐Antigen‐Nachweis mittels Latex‐Agglutination 28%, mittels Enzymimmunoassay 59%, Aspergillus ‐Antikörper‐Nachweis 23%. Summary. We analysed retrospectively 90 cases of invasive aspergillosis (IA) which occurred at the University Hospital and the Thoraxklinik gGmbH Heidelberg between 1991 and 1998. 71 cases were histologically proven, 19 were probable diseases. There were 49 male and 41 female patients, with a mean age of 51.5 years (range 16 days to 80 years). Underlying diseases were: hematological malignancies in 52% (n = 47; 24 with acute leukemia), solid organ transplantation (n = 11; 9 liver, 1 kidney, 1 heart), solid cancer (n = 10), others (n = 21), and in one case no underlying disease was diagnosed. Only 54 cases (60%) were correctly diagnosed as IA during lifetime of the patients. In 59 cases (65%) only the lung was affected, 25 patients suffered from disseminated IA, in 6 patients only extrapulmonary lesions were present. 11 patients underwent lung surgery, 63 patients received antimycotic drugs (44 amphotericin B, 15 fluconazole, 4 itraconazole), 21 were not treated antimycotically. 68 patients (71%) died, from these 30 (36%) due to IA during remission of the underlying disease. The laboratory methods showed the following sensitivities, respectively: microscopy by calcofluor white staining 17%, culture 69%, Aspergillus ‐PCR from respiratory tract samples and biopsies 95%, galactomannan antigen detection by latex agglutination 28%, by enzyme immunoassay 59%, Aspergillus antibody detection 23%.