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Adhärenz von klinischen Candida‐albicans ‐Isolaten an bukkalen Epithelzellen: Adherence of clinical Candida albicans isolates to buccal epithelial cells
Author(s) -
Wellmer Andreas
Publication year - 1999
Publication title -
mycoses
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 1.13
H-Index - 69
eISSN - 1439-0507
pISSN - 0933-7407
DOI - 10.1111/j.1439-0507.1999.tb04526.x
Subject(s) - germ tube , candida albicans , microbiology and biotechnology , buccal administration , corpus albicans , virulence , colonisation , thrush , biology , colonization , buccal swab , nystatin , cancer , antifungal , pharmacology , biochemistry , genetics , cervical cancer , human papilloma virus , gene
Zusammenfassung. Adhärenz an menschlichen Schleimhäuten und Dimorphismus werden als wesentliche Virulenzfaktoren von Candida albicans angesehen. Die Adhärenz ist Voraussetzung für Kolonisation und Invasion. Wir haben 11 klinische Isolate (darunter fünf Fälle mit Oesophagussoor) auf die Ausprägung dieser Merkmale hin untersucht und mit klinischen Daten korreliert. Die Adhärenz wurde an bukkalen Epithelzellen bestimmt. Kontinuierliche Kulturen von C. albicans wurden zur Quantifizierung der Keimschlauchbildung verwandt. Die Adhärenz war bei den Stämmen, die von klinisch, kulturell und serologisch definitiven Oesophagussoor‐Fällen gewonnen wurden, deutlich stärker ausgeprägt als bei Isolaten von Patienten mit starker Kolonisation ohne Zeichen der Candidose. Die Stämme mit stärkerer Adhärenz zeigten eine frühere und signifikant stärkere Keimschlauchbildung in der kontinuierlichen Kultur. C.‐albicans ‐Stämme, die von Patienten mit Oesophagussoor isoliert wurden, zeigen damit eine stärkere Ausprägung der untersuchten Virulenzmarker. Eine gute Adhärenz ist sehr wahrscheinlich eine Voraussetzung für die Infektion der Oesophagusschleimhaut durch C. albicans. Das bevorzugte Vorkommen von C. albicans (über 90%) in klinischen Isolaten von Oesophagussoor unterstreicht diese Annahme. Summary. Mucosal adherence and germ tube formation are considered to be important virulence factors of C. albicans. Adherence is a precondition for colonisation and invasion. We investigated 11 clinical isolates (among them 5 cases recovered from oesophageal thrush) for quantification of the two characteristics and correlated the results with clinical data. Adherence was measured on buccal epithelial cells and the continuous flow culture was used for quantification of germ tube formation. Adherence of strains recovered from clinically, culturally and serologically confirmed oesophageal thrush adhered stronger to buccal epithelial cells than isolates from patients with heavy colonisation without signs of candidosis. Strains with stronger adherence showed a significantly faster and an increased germ tube formation in the continuous flow culture. Strains from oesophageal thrush therefore show a more marked expression of the investigated virulence factors. Therefore a good adherence is a necessity for infection of the oesophagus by C. albicans. The preferential isolation of C. albicans from oesophageal thrush (>90%) supports this assumption.

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