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HIV protease inhibitors influence the prevalence of oral candidosis in HIV‐infected patients: a 2‐year study
Author(s) -
Hoeg L.,
ThomaGreber E.,
Röcken M.,
Korting H. C.
Publication year - 1998
Publication title -
mycoses
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 1.13
H-Index - 69
eISSN - 1439-0507
pISSN - 0933-7407
DOI - 10.1111/j.1439-0507.1998.tb00345.x
Subject(s) - protease , candida albicans , corpus albicans , protease inhibitor (pharmacology) , microbiology and biotechnology , medicine , human immunodeficiency virus (hiv) , biology , virology , enzyme , viral load , antiretroviral therapy , biochemistry
Summary. The introduction of HIV protease inhibitors was accompanied by reduction in HIV‐associated opportunistic infections. Therefore, we performed a retrospective study of HIV‐infected patients to evaluate the effects of therapy with an HIV protease inhibitor (PI) on oral candidosis. This was of special interest, because an important virulence factor of Candida albicans is the secreted aspartic protease (SAP), which is assigned to the same class of aspartic proteases as HTV protease. Sixty‐two patients were examined five times over a period of 2 years. There was a hint at a difference in the frequencies of C. albicans carrier state and manifest oral candidosis in favour of treatment with a PI. In addition, loss of Candida colonization and manifest oral candidosis was observed only in patients with elevation of CD4 cells upon PI. This might explain the effect, which also might go back to a direct inhibition of yeast SAP. Zusammenfassung. Die Einführung von HIV‐Protease‐Inhibitoren bewirkte eine Reduktion HIV‐assoziierter opportunistischer Infektionen. Wir haben daher in einer retrospektiven Studie an HIV‐infizierten Patienten die Wirkung der HIV‐Protease‐Inhibitor‐Therapie auf die orale Candidose untersucht. Dies war von besonderem Interesse, weil ein Hauptvirulenzfaktor von Candida albicans die sekretorische Aspartatprotease (SAP) darstellt, die zur selben Klasse der Aspartatproteasen gehört wie die HIV‐Protease. Es wurden 62 Patienten fünfmal über eine Periode von zwei Jahren hinweg untersucht. Es zeigte sich ein Trend zum Häungkeitsunterschied des C. albicans ‐Keimtragerstatus und der manifesten oralen Candidose zugunsten der Behandlung mit Protease‐Inhibitoren. Ferner wurde der Rückgang der Candida ‐Besiedlung und der manifesten oralen Candidose nach Protease‐Inhibitorgaben nur bei Patienten mit erhöhter CD4‐Zellzahl beobachtet. Diese Beobachtungen legen nahe, die Wirkung als immunologisch eher denn mikrobiologisch vermittelt zu betrachten.