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Shift from persistent oral pseudomembranous to erythematous candidosis in a human immunodeficiency virus (HIV)‐infected patient upon combination treatment with an HIV protease inhibitor
Author(s) -
Hoegl L.,
ThomaGreber E.,
Röcken M.,
Korting H. C.
Publication year - 1998
Publication title -
mycoses
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 1.13
H-Index - 69
eISSN - 1439-0507
pISSN - 0933-7407
DOI - 10.1111/j.1439-0507.1998.tb00326.x
Subject(s) - human immunodeficiency virus (hiv) , protease inhibitor (pharmacology) , medicine , virology , indinavir , protease , sida , viral disease , biology , antiretroviral therapy , viral load , enzyme , biochemistry
Summary. Summary. A 45‐year‐old human immunodeficiency virus (HIV)‐infected patient has suffered for a period of 4 years from recurrent and, later on, persistent oral pseudomembranous candidosis. The Candida isolates proved to be resistant to azole derivates in vitro and in vivo. Treatment with amphotericin B parenterally was successful in February 1996, but had to be stopped when chemotherapy for lymphoma was started. In August 1996, the patient showed a shift from the pseudomembranous to the erythematous type of oral candidosis; antiretroviral combination therapy including the HIV protease inhibitor saquinavir had been started 4 months previously. In July 1997, the patient was still suffering from a persistent oral candidosis of the erythematous type. Zusammenfassung Ein 45 Jahre alter HIV‐infizierter Patient litt über 4 Jahre an einer rezidivierenden und später persistierenden pseudomembranösen oralen Candidose. Die Candida‐Isolate zeigten eine Resistenz in vitro und in vivo gegenüber Azolderivaten. Eine parenterale Behandlung mit Amphotericin B führte zu einer Rückbildung im Februar 1996. Diese Therapie mußte jedoch abgebrochen werden, als eine Chemotherapie wegen eines Lymphoms begonnen wurde. Im August 1996 zeigte der Patient dann einen Übergang vom pseudomembranösen zum erythematösen Typ der oralen Candidose unter einer vier Monate zuvor begonnenen antiretroviralen Kombinationstherapie mit dem HIV‐Protease‐Inhibitor Saquinavir. Bis jetzt, Juli 1997, leidet der Patient unter einer persistierenden erythematösen oralen Candidose.