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Cyanotic Raynaud's phenomenon with conventional but not with liposomal amphotericin B: three case reports
Author(s) -
Zernikow B.,
Fleischhack Gudrun,
Hasan Carola,
Bode U.
Publication year - 1997
Publication title -
mycoses
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 1.13
H-Index - 69
eISSN - 1439-0507
pISSN - 0933-7407
DOI - 10.1111/j.1439-0507.1997.tb00250.x
Subject(s) - amphotericin b , medicine , adverse effect , thromboxane a2 , antifungal , drug , anesthesia , pharmacology , intensive care medicine , dermatology , platelet
Summary. Despite its common adverse effects intravenous (i.v.) amphotericin B is an indispensable antifungal drug in childhood oncology. We report here on three cases of painful cyanotic Raynaud's phenomenon after i.v. administration or inhalation of amphotericin B. A liposomal i.v. preparation of amphotericin B was well tolerated by the infants. Spasms of peripheral vessels mediated by thromboxane A2 could be responsible for the Raynaud's phenomenon. Hence, inhibitors of prostaglandin synthesis are suggested for therapy. Zusammenfassung. Trotz seiner bekannten Nebenwirkungen bei intravenöser Applikation ist Amphotericin B ein unverzichtbares Therapieelement in der Behandlung schwerer Mykosen in der Kinderonkologie. Wir berichten über drei Fälle von schmerzhaftem, zynotischem Raynaud‐Phänomen in zeitlichem Zusammenhang mit intravenöser und inhalativer Verabreichung von konventionellem Amphotericin B. Die intravenöse Gabe von liposomalem Amphotericin B wurde ohne Nebenwirkungen toleriert. Thromboxan A2‐vermittelte Gefäßspasmen dürften verantwortlich sein für das Raynaud‐Phänomen. Eine logische Therapieoption wäre demzufolge die Verabreichung von Inhibitoren der Prosta‐glandinsynthese.

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