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Prevalence of serotype D in Cryptococcus neoformans isolates from HIV positive and HIV negative patients in Italy
Author(s) -
Tortorano Anna Maria,
Viviani Maria Anna,
Rigoni A. L.,
Cogliati M.,
Roverselli A.,
Pagano A.
Publication year - 1997
Publication title -
mycoses
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 1.13
H-Index - 69
eISSN - 1439-0507
pISSN - 0933-7407
DOI - 10.1111/j.1439-0507.1997.tb00235.x
Subject(s) - serotype , cryptococcus neoformans , cryptococcosis , coinfection , virology , microbiology and biotechnology , fluconazole , human immunodeficiency virus (hiv) , biology , medicine , antifungal
Summary.Cryptococcus neoformans strains isolated from 207 HIV positive and HIV negative patients hospitalized in Northern Italy were serotyped by slide agglutination. One Brazilian HIV negative woman was infected by var. gattii serctype B and all the other patients by var. neoformans , serotype D in 71%, serotype A in 24.6% and serotype AD in 3.4%. No difference was observed between subjects with serotypes A and D in HIV coinfection, exposure categories for AIDS, age, sex, and CD4 count of HIV positive patients. Meningeal and respiratory tract involvements and prostatic reservoir occurred with comparable frequency in AIDS patients infected by serotypes A and D. Skin lesions were observed only in serotype D infections, occurring in 12.6% of HIV positive and 58.3% of HIV negative patients infected by this serotype. Serotype A was found less susceptible to fluconazole than serotype D: 53.7% of serotype A strains had a MIC 25 μg ml ‐1 compared to 17.7% of the serotype D isolates. On the other hand, both serotypes were highly susceptible to itraconazole. Zusammenfassung.Cryptococcus neoformans ‐Stämme, isoliert von 207 HIV‐positiven und HIV‐negativen Hospitalpatienten in Norditalien, wurden mittels Objektträger‐Agglutination serotypisiert. Eine HIV‐negative Brasilianerin war mit var. gattii Serotyp B infiziert, alle anderen Patienten mit var. neoformans Serotyp D (71%), Serotyp A (24,6%) oder Serotyp AD (3,4%). Bei den HIV‐positiven Patienten mit den Serotypen A oder D waren weder hinsichtlich der AIDS‐Exposition, des Alters, des Geschlechts noch in der CD4‐Zellzahl Unterschiede zu beobachten. Auch hinsichdich der Infektlokalisation waren die jeweiligen Häufigkeiten bei den Serotyp A‐ und Serotyp D‐AIDS‐Gruppen vergleichbar. Hautläsionen waren dagegen nur bei Serotyp D‐Infektionen zu sehen, und zwar in 12,6% bei HIV‐positiven und in 58,3% Häufigkeit bei HIV‐negativen Patienten. Serotyp A‐Isolate waren weniger empfindlich für Fluconazol als Serotyp D: 53,7% der Serotyp A‐Stämme zeigte eine MHK von 25 μg ml ‐1 im Vergleich zu 17,7% der Serotyp D‐Isolate. Ande‐rerseits erwiesen sich beide Serotypen als hochgradig empfindlich für Itraconazol.