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Response to fluconazole and itraconazole of Candida spp. in denture stomatitis
Author(s) -
MartinMazuelos E.,
Aller A. I.,
Romero M. J.,
Armijo A. Rodriguez,
Gutierrez M. J.,
Bernal S.,
Montero O.
Publication year - 1997
Publication title -
mycoses
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 1.13
H-Index - 69
eISSN - 1439-0507
pISSN - 0933-7407
DOI - 10.1111/j.1439-0507.1997.tb00233.x
Subject(s) - fluconazole , itraconazole , stomatitis , medicine , candida albicans , incidence (geometry) , antifungal , dentistry , dermatology , gastroenterology , surgery , microbiology and biotechnology , biology , physics , optics
Summary. The significance of Candida albicans in the development of denture stomatitis (DS), as well as the clinical and microbiological efficacy of treatment with fluconazole and itraconazole was studied in 115 patients affected with DS and 200 controls (100 healthy patients with dental prosthesis and 100 healthy patients without prosthesis). Specimens were taken from all patients; subsequently all patients with positive culture of the DS group were treated with fluconazole. A second specimen was taken after 15 days of treatment with fluconazole, and if the results were positive again, treatment with itraconazole was instituted and the patients were given appointments for taking a third specimen. The incidence of C. albicans was 92% in the group of patients with DS. After treatment with fluconazole, a clinical cure of 97% and a microbiological cure of 78% was obtained in the patients with DS. In 3.2% of the cases strains resistant to fluconazole were found. The cases of microbiological resistance to fluconazole were treated with itraconazole resulting in a clinical cure of 100% and a microbiological cure of 77%. The results show the poor correlation of the clinico‐microbiological response after treatment with these antifungal agents in denture stomatitis. Zusammenfassung. Die Bedeutung von Candida albicans in der Entwicklung von Zahnfleischentzündung bei Gebißträgern (DS) sowie die klinische und mikrobiologische Wirksamkeit von Fluconazol und Itraconazol wurde an 115 Patienten und 200 gesunden Kontrollpersonen (100 gesunde Gebißträger und 100 Gesunde ohne Prothese) untersucht. Von alien Patienten wurde initial Untersuchungsmaterial gewonnen. Alle Patienten mit Candida ‐positiver Kultur wurden mit Fluconazol behandelt. Nach 15tägiger Behandlung wurde eine kulturelle Kontrolle vorgenommen; Patienten mit erneutem Candida ‐Befund wurden mit Itraconazol behandelt und eine dritte Kontrolle vorgenommen. Candida albicans wurde bei 92% der DS‐Patienten gefunden. Nach Fluconazol‐Behandlung waren 97% klinisch und 78% der Patienten mykologisch geheilt. Bei 3,2% der Fälle wurden Fluconazol‐resistente Stämme gefunden. Bei den Patienten mit Fluconazol‐Resistenz führte die nachfolgende Itraconazol‐Behandlung zu 100%iger klinischer Heilung und zu 77%iger mikrobiologischer Heilung. Die Resultate belegen die geringe Korrelation der klinisch‐mikrobiologischen Wirksamkeit nach antimykotischer Behandlung bei DS.

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