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Fluconazole: comparison of pharmacokinetics, therapy and in vitro susceptibility
Author(s) -
Wildfeuer A.,
Laufen H.,
Schmalreck A. F.,
Yeates R. A.,
Zimmermann T.
Publication year - 1997
Publication title -
mycoses
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 1.13
H-Index - 69
eISSN - 1439-0507
pISSN - 0933-7407
DOI - 10.1111/j.1439-0507.1997.tb00230.x
Subject(s) - fluconazole , pharmacokinetics , urine , pharmacology , chemistry , saliva , medicine , antifungal , dermatology
Summary. Fluconazole shows good penetration into the tissues and body fluids examined and a rapid equilibrium is achieved between the concentrations in the various compartments. The pharmacokinetics of fluconazole after intravenous or oral administration are proportional to the dose. This finding, together with the slow elimination of the triazole (t 1/2 30 h), makes it easier to forecast the therapeutically effective dosage. Measurements of fluconazole concentrations in blood can be used to predict levels in some tissues (lung, brain, gynaecological samples), body fluids (sputum, saliva, vaginal secretions) or exudates. Concentrations in cerebrospinal fluid and yitreous humour of the eye reach approximately 80% of the levels found in blood. A very high proportion of fluconazole is excreted unchanged in the urine, where concentrations of the drug are 10–20‐fold higher than in blood. Whilst this pharmacokinetic profile is valuable in the treatment of fungal infections of the urinary tract, it also means that the dosage may need to be decreased in patients with renal impairment. The susceptibility of fungi to fluconazole in vitro and in vivo correlates well with the concentrations of the drug measured in various compartments of the body. Zusammenfassung. Fluconazol penetriert gut in die untersuchten Gewebe bzw. Körperflüssigkeiten und erzielt eine schnelle Äquilibrierung der Konzentrationen zwischen unterschiedlichen Kompartimenten. Die nach intravenöser oder oraler Applikation dosisproportionale Pharmakokinetik und die nur langsame Elimination (t 1/2 30 h) des Triazols aus dem Körper erleichtern eine Voraussage für die therapeutisch wirksame Dosierung. Die im Blut gemessenen Fluconazol‐Konzentrationen können auch bei Patienten auf verschiedene Gewebe (Lunge, Gehirn, gynäkologische Proben) bzw. andere Körperflussigkeiten (Sputum, Speichel, Vaginalsekret) oder Exsudate projiziert werden. Im Liquor cerebrospinalis und Kammerwasser des Auges betragen die Konzentrationen des Antimykotikums etwa 80% der Blutspiegel. Die überwiegend renale Ausscheidung von unverändertem Fluconazol bewirkt hingegen im Urin 10–20fach höhere Konzentrationen als im Blut. Dieses pharmakokinetische Profil, das Fluconazol in der Behandlung mykotischer Harnwegsinfekte per se begünstigt, erfordert allerdings bei Patienten mit eingeschränkter Nierenfunktion die Anpassung der systemischen Therapie an eine niedere Dosierung. Die Empfindlichkeit der Sproßpilze korreliert in vitro und in vivo mit den in verschiedenen Kompartimenten des Körpers gemessenen Fluconazol‐Konzentrationen.

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