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Efficacy of a short‐term amphotericin B + flucytosine combination therapy followed by itraconazole mono therapy in acute and chronic AIDS‐associated cryptococcosis
Author(s) -
Parisi A.,
Malfitano A.,
Bruno R.,
Calderon W.,
Sacchi P.,
Patruno S. F. A.,
Filice G.
Publication year - 1997
Publication title -
mycoses
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 1.13
H-Index - 69
eISSN - 1439-0507
pISSN - 0933-7407
DOI - 10.1111/j.1439-0507.1997.tb00215.x
Subject(s) - flucytosine , medicine , cryptococcosis , itraconazole , amphotericin b , meningoencephalitis , gastroenterology , cryptococcus , surgery , immunology , antifungal , dermatology , biology , microbiology and biotechnology
Summary. The authors report the clinical and microbiological findings of a 6‐month follow‐up of nine AIDS patients affected with cryptococcosis. Among these, seven patients suffered from meningoencephalitis and two from disseminated infection. The antifungal therapy during acute illness included the administration of amphotericin B at doses of 0.6 mg kg ‐1 day ‐1 i.v. plus flucytosine at doses of 100 mg kg ‐1 day ‐1 i.v. during the first 15 days followed by itraconazole at doses of 400 mg day ‐1 p.o. in the following 15 days. The maintenance treatment included itraconazole at doses of 200 mg day ‐1 p.o. indefinitely. During the 6‐month follow‐up, one patient died of hepatic failure related to C virus (HCV) hepatitis reactivation and another patient died of polymicrobial pneumonia. In two patients, the presence of multiple nodular lesions in the cerebral computerized tomography (CT) scan, related to cryptococcal granulomas, was associated with the persistance of fungi in the cerebrospinal fluid. In three patients with meningoencephalitis the three‐drugs regimen was effective in eradicating the neurological infection, and relapses were not observed during the maintenance therapy with itraconazole during the 6‐month follow‐up. The two patients with haematogenous cryptococcosis did not relapse after the 6‐month follow‐up. Zusammenfassung. Die Studie informiert über einen 6‐Monate‐Zeitraum einer noch nicht abgeschlossenen klinisch‐mikrobiologischen Beobachtung an neun Cryptococcose‐AIDS‐Patienten, sieben davon mit Cryptococcus ‐Meningoenzephalitis und zwei mit disseminierter Cryptococcose. Alle Patienten wurden in der akuten Phase mit Amphotericin B (0.6 mg kg ‐1 d ‐1 i.v.) und Flucytosin (100 mg kg ‐1 d ‐1 i.v.) 15 Tage lang behandelt. Anschließend erhielten die Patienten Itraconazol (400 mg d ‐1 per os) ebenfalls über 15 Tage. Als Dauernachbehandlung wurde Itraconazol (200 mg d ‐1 ) auf unbestimmte Zeit verabreicht. Während der 6‐monatigen Beobachtungszeit starb ein Patient an Leberversagen aufgrund der Reaktivierung einer HCV‐Hepatitis sowie ein weiterer an polymikrobieller Pneumonie. In zwei Fällen mit multiplen hypodensen Läsionen im Enzephalo‐CT, interpretiert als granulomatöse Lokalisation der Cryptococcose, war die Prognose negativ, weil nach 30 Therapietagen die Liquorkultur noch positiv war. Bei drei Patienten erwies sich das Therapieregime als wirksam. Rückfalle wurden in der 6‐monatigen Nachbeobachtungs‐periode nicht beobachtet, ebenso wenig bei den beiden Patienten mit disseminierter Cryptococcose.