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Mycoserological study of the treatment of paediatric cystic fibrosis patients with Saccharomyces boulardii ( Saccharomyces cerevisiae Hansen CBS 5926)
Author(s) -
Müller J.,
Remus N.,
Harms K. H.
Publication year - 1995
Publication title -
mycoses
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 1.13
H-Index - 69
eISSN - 1439-0507
pISSN - 0933-7407
DOI - 10.1111/j.1439-0507.1995.tb00033.x
Subject(s) - saccharomyces boulardii , candida albicans , medicine , cystic fibrosis , gastroenterology , enterocolitis , corpus albicans , microbiology and biotechnology , biology , probiotic , bacteria , genetics
Summary.Saccharomyces boulardii (SB) ( Saccharomces cerevisiae Hansen CBS 5926) is a yeast widely used in humans for the prevention and treatment of infectious enterocolitis. SB is said also to antagonize Candida albicans when given orally to living organisms. This double‐blind trial was performed to determine the effect and tolerance of SB as an oral therapeutic in patients suffering from cystic fibrosis receiving long‐term treatment with cephalosporins or cotrimoxazole, by examining C. albicans counts in the intestine. Extensive mycoserological examinations for drug safety evaluation were also performed. To be selected for the study patients had to present C. albicans in their intestinal flora. None of the patients enrolled exhibited clinical symptoms of candidosis. A daily dose of 750 mg (250 mg t.i.d.) of lyophilized SB given for 21 days did not affect the number of C. albicans commensals in those patients. However, the mycoserological data confirmed the safety of SB treatment with respect to a hypothetically possible SB fungaemia and a possible falsification of Candida serology. Zusammenfassung.Saccharomyces boulardii (SB) ( Saccharomyces cerevisiae Hansen CBS 5926) wird, oral am Menschen appliziert, zur Prävention und zur Behandlung infektiöser Enterokolitiden eingesetzt. Ferner wird SB ein antagonistischer Effekt gegen Candida albicans zugeschrieben. Die vorlie‐gende doppelblinde Studie diente der Prüfung der Wirksamkeit und Verträglichkeit von SB als orale Therpue bei Mukoviszidose‐Patienten unter Cephalosporin‐ oder Cotrimoxazol‐Dauerbehandlung zur Reduktion der Candida ‐Konzentration im Intestinum; zusätzlich wurden umfangreiche mykoserologische Untersuchungen zur Bewertung des Sicherheitsaspektes durch‐geführt. In die Studie eingeschlossen wurden Probanden mit Candida albicans ‐Nachweis in ihrer intestinalen Mikroflora. Keiner der eingeschlossenen Probanden zeigte klinische Zeichen einer Candidose. Alle Probanden erhielten 3 times 250 mg pro die lyophilisierte SB‐Hefe über 21 d hinweg. Die intestinale Candida ‐Besiedlung wurde durch die SB‐Therapie nicht reduziert. SB vermochte im Gastrointestinaltrakt der Probanden keine dauerhafte kommensale Mikroflora aufzubauen, sondern zeigte den Charakter eines passageren Mikroorganismus. Die mykoserologischen Ergebnisse belegten die Unbedenklichkeit der SB‐Therapie hinsichtlich einer hypothetisch möglichen Saccharomyces boulardii ‐Fungämie und einer denkbaren Verfälschung der Candida ‐Serologie.