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Control of Candida albicans vaginitis in mice by short‐duration butoconazole treatment in situ
Author(s) -
Valentin A.,
Bernard Christine,
Mallié Michèle,
Huerre M.,
Bastide J. M.
Publication year - 1993
Publication title -
mycoses
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 1.13
H-Index - 69
eISSN - 1439-0507
pISSN - 0933-7407
DOI - 10.1111/j.1439-0507.1993.tb00726.x
Subject(s) - candida albicans , vaginitis , corpus albicans , serial dilution , agar , microbiology and biotechnology , incubation period , estrous cycle , inoculation , incubation , antibiotics , vagina , medicine , biology , andrology , immunology , surgery , bacteria , pathology , gynecology , biochemistry , alternative medicine , genetics
Summary. A short‐duration treatment for can‐didal vaginitis applying butoconazole in situ was tested in an experimental mouse model. One week after artificial induction of an oestrus state (by oestradiol benzoate injection), mice were inoculated intravaginally with 1.5 × 10 7 blastospores of Candida albicans (strain ATCC 44858). Treatment consisted of butoconazole solutions (1%, 2.5% and 5%) administered intravaginally. The development of the infection was monitored daily for 12 days and then three times a week by local samples plated on BiGGY agar. In parallel, twice a week, the vaginas of three mice in each group (control and treated groups) were isolated in order to estimate organ invasion by C. albicans . This was assessed by anatomopathological studies on a fixed and stained part of the organ and by serial dilutions of a homogenate of the remaining part plated on Sabouraud glucose chloramphenicol agar. After a 48‐h incubation period the number of colony forming units per gram of tissue was counted. For each treatment, a remission of 10–15 days was observed, but was followed by a recurrence for the lower dose of butoconazole; only the higher butoconazole concentrations tested (2.5% and 5%) gave an apparent full cure for most of the mice tested. The use of the mouse model of candidal vaginitis confirms that short‐duration treatment is possible when elevated doses of butoconazole are used. Zusammenfassung. An, einem experimentellen Mausmodell wurde eine Butoconazol‐Kurzzeitbehandlung in situ erprobt. Eine Woche nach kunstlicher Induktion des Östrus durch Östradiolbenzoat‐Injektion wurden den Mäusen intravaginal 1.5 × 10 7 Candida albicans‐Blastosporen (ATCC 44858) inokuliert. Die Behandlung bestand in intravaginaler Anwendung von 1%, 2.5% und 5% iger Butoconazol‐Lösung. Die Entwicklung der Infektion wurde 12‐d lang täglich und danach dreimal wöchentlich durch Ausimpfen lokal gewonnenen Untersuchungsmaterials auf BiGGY‐Agar kontrolliert. Parallel wurden zweimal wöchentlich die Vaginen von je drei Mäusen jeder Gruppe (Kontrollen und behandelte Gruppen) gewonnen, teils fixiert, gefärbt und die Organinvasion durch C. albicans histopathologisch untersucht; der Rest der Vaginen wurde homogenisiert, in Aliquots auf Sabouraud‐Glucose‐Chloramphenicol‐Agar verimpft und nach 48‐h Bebrütung über die Koloniezählung die Keimzahl pro Gramm Gewebe bestimmt. Bei jeder Behand‐lungsart trat in den ersten 10–15 d Besserung ein, gefolgt jedoch von Rezidiven bei der niedrigeren Butoconazol‐Konzentration; nur die höheren Butoconazol‐Konzentrationen (2.5% und 5%) führten bei der Mehrzahl der Mäuse zur vollen Ausheilung. Die Untersuchungsergebnisse lassen erkennen, daß eine erfolgreiche Kurzzeitbehand‐lung mit Butoconazol möglich ist, wenn höhere Dosen eingesetzt werden.

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