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Quantitative assessment of the efficacy of oral ketoconazole for oral candidosis in HIV‐infected patients
Author(s) -
Korting H. C.,
Blecher Patricia,
Fröschl Monika,
BraunFalco O.
Publication year - 1992
Publication title -
mycoses
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 1.13
H-Index - 69
eISSN - 1439-0507
pISSN - 0933-7407
DOI - 10.1111/j.1439-0507.1992.tb00840.x
Subject(s) - ketoconazole , candida albicans , medicine , corpus albicans , population , mycosis , microbiology and biotechnology , zidovudine , human immunodeficiency virus (hiv) , antifungal , immunology , dermatology , biology , viral disease , environmental health
Summary. Fifteen male patients with manifest oral candidosis due to Candida albicans , suffering from AIDS‐related complex (ARC) or full‐blown AIDS, were investigated both clinically and microbiologically before and about 1 and 4 weeks after 7 to 10 days of treatment with 200 mg ketoconazole p.o. per day. Candida albicans was quantitated in mouthwash fluid. The antimicrobial susceptibility of the Candida albicans isolates was assessed using the IC30 test. In the short term, clinical cure was obtained in 87%, myco‐logical cure in 53%. In the long term, the corresponding figures were 56 and 9%, respectively. Eradication of Candida albicans was not possible if IC30 values exceeded 256μ l ‐1 . While pre‐treatment counts of Candida albicans in those patients also taking zidovudine did not differ from those in the rest of the study population, both the clinical and the mycological efficacy of ketoconazole seem to be higher both in the short and the long term when administered together with zidovudine. In consideration of the high relapse rate after about 4 weeks, an interval treatment protocol with oral ketoconazole is proposed. Zusammenfassung. Fünfzehn männliche Patienten mit manifester oraler Candidose bedingt durch Candida albicans, die an AIDS‐Related Complex (ARC) oder dem Vollbild AIDS litten, wurden klinisch wie mikrobiologisch untersucht, vor und ca. 1 und 4 Wochen nach einer 7‐ bis 10‐tägigen Behandlung mit 200 mg Ketoconazol oral pro die. Candida albicans wurde im Rachenspülwasser quantifiziert, mit Hilfe des IC 30 ‐Tests wurde die antimikrobielle Empfind‐lichkeit der Candida albicans ‐Isolate ermittelt. In der kurzen Frist lag die Heilungsrate klinisch bei 87%, mykologisch bei 53%, in der langen bei 56 bzw. 9%. Wenn die IC 30 ‐Werte 256μg ml ‐1 überschritten, gelang die Eradikation von Candida albicans nicht. Während die Keimzahlen von Candida albicans bei denjenigen Patienten, welche zusätzlich Zidovudin einnahmen, sich anfangs nicht von denen bei den übrigen Patienten unterschieden, scheint die klinische wie mykologische Heilungsrate unter Ketoconazol kurz‐ wie langfristig bei gleichzeitiger Anwendung von Zidovudin höher zu sein. Angesichts der hohen Rückfallquote nach etwa vier Wochen wird ein Intervall‐Behandlungsprotokoll mit oral appliziertem Ketoconazol empfohlen.