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Chemotherapeutic Activity in a Mouse Model of Cryptococcosis with Cutaneous and Nasal Involvement
Author(s) -
Polak Annemarie,
Dixon D. M.
Publication year - 1988
Publication title -
mycoses
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 1.13
H-Index - 69
eISSN - 1439-0507
pISSN - 0933-7407
DOI - 10.1111/j.1439-0507.1988.tb04401.x
Subject(s) - ketoconazole , cryptococcus neoformans , terbinafine , itraconazole , amphotericin b , fluconazole , medicine , cryptococcosis , chemotherapy , pharmacology , antifungal , immunology , microbiology and biotechnology , dermatology , biology
Summary: A rhinotropic, dermatotropic isolate of Cryptococcus neoformans was used to produce generalized systemic infection in mice. Cutaneous involvement with gross nasal enlargement was reproducible and was used in conjugation with mortality to measure the progress of infection in chemotherapy studies. Nasal enlargement and death were scored over a period of 50 days after infection and used to calculate an index of infection. The index of infection in untreated animals followed a similar and reproducible course in four independent experiments. The first signs of infection (nasal enlargement) were seen 15 days after i.v. injection of 10 4 cells of Cr. neoformans per mouse. The effects of antifungal chemotherapy depended on the start of treatment, with more favorable effects resulting from earlier treatment initiation. Ketoconazole, itraconazole, fluconazole, ICI 195°739, terbinafine, amorolfine, 5‐fluorocytosine, and amphotericin B were tested. The best activity was seen with ICI 195°739 (highly active) and fluconazole, followed by itraconazole and ketoconazole. Only high doses of amphotericin B were active. 5‐Fluorocytosine was only active when given early in the course of the infection. Terbinafine and amorolfine were inactive. This model provides a way to examine directly the antifungal effects in disseminated cutaneous cryptococcosis. Zusammenfassung: Mit einem rhino‐ und dermatotropen Isolat von Cryptococcus neoformans wurden generalisierte systemische Infektionen an Mäusen gesetzt. Die Hautbeteiligung mit nasalen Schwellungen war reproduzierbar und wurde in Verbindung mit der Mortalität als Bewertungsmaßstab bei Chemotherapiestudien benutzt. Die pathologischen Veränderungen an der Nase und die Mortilität wurden über 50 d post inf. hinweg registriert und zur Infektionsindex‐Berechnung verwendet. Der Infektionsindex bei unbehandelten Tieren war in vier voneinander unabhängigen Experimenten reproduzierbar. Die ersten Anzeichen der Infektion — die Nasenschwellung — wurde 15 d nach intravenöser Injektion von 10 4 Cryptococcus neoformans ‐Zellen pro Maus beobachtet. Die Wirkung der antifungalen Chemotherapie hing vom Behandlungsbeginn ab mit günstigeren Resultaten bei frühem Behandlungsbeginn. Es wurde Ketoconazol, Itraconazol, Fluconazol, ICI 195°739, Terbinafin, Amorolfin, 5‐Fluorcytosin und Amphotericin B getestet. Die höchste Aktivität wurden bei ICI 195°739 und bei Fluconazol beobachtet, gefolgt von Itraconazol und Ketoconazol. Bei Amphotericin B waren nur hohe Dosen therapiewirksam. 5‐FC war nur wirksam bei Gaben während der frühen Infektions‐phase. Terbinafin und Amorolfin waren nicht therapiewirksam. Das Infektionsmodell bietet eine Methode zur direkten Prüfung der antifungalen Wirkung bei disse‐minierter Haut‐Cryptococcose.