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Die Kutane Alternariose — Fallberichte und Literaturübersicht: The Cutaneous Alternariosis Case Reports and Synopsis of Literature
Author(s) -
Male O.,
Pehamberger H.
Publication year - 1985
Publication title -
mycoses
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 1.13
H-Index - 69
eISSN - 1439-0507
pISSN - 0933-7407
DOI - 10.1111/j.1439-0507.1985.tb02131.x
Subject(s) - gynecology , medicine , alternaria alternata , biology , botany
Zusammenfassung: Anhand von zwei Fallberichten sowie 31 Fallen ans der Literatur wird die Mykose in ätiologischer und nosologischer Hinsicht untersuchl. Es zeigt sich, daß die Infektion in über 90 Prozent der Fälle durch Alternaria alternata, in Eimzelfällen aber auch durch andere Alternaria‐Spezies (A. tenuissima, A. stemphyloides, A. dianthicola, A. chartarum) verursacht wird. Kausalpathogenetisch stellt die kntane Alternariose (k. A.) durchwegs ein Sekundärgescbehen dar. Die Mykose‐Prädisposition resultiert in den meisten Fällen aus einem Hyper‐kortizismus. Formalpathogenetisch‐nosologisch lassen sich folgende Formen der k. A. unterscheiden: a) eine multilokuläre, offenbar über die Atemwege entstehende, b) eine meist unilokuläre traumatogene Form and c) eine lokalisierte dermatopathische Mykotisation. Als Therapie genügt im allgemeinen die Ausschaltnng der prädisponierenden Faktoren; bei größeren Herden empfiehlt sich die Exzision. Ein suffizient gegen Alternaria wirksames Antimykorjkum ist bisher nicht verffigbar. Summary: Cutaneous alternariosis (c. a.) has recently increased both in frequency and significance. Therefore we have made a study of the disease, reviewing two of our own and 31 published cases. The study had shown c. a. to be a heterogenous complex in both nosological and pathological respects. The spectrum of clinical symptoms ranges from localized epidermal eczema‐like lesions via extremely chronic solitary verrucous lesions of the skin to multiple acute infiltrations of the dermis, occassionally forming abscesses. Almost 50 percent are not real mycoses, but noso‐parasitism (mycotisation) of preexisting anomalies of skin, which in most cases are eczematous or eczema‐like anomalies of the face. Among the other cases of c. a., two forms could be distinguished: a unilocular form of obvious traumatic and therefore exogenous origin, and a multilo‐cular form which most probably originates from inhalation of spores and therefore is endogenous. With regard to their pathogenesis, all forms of c. a. are secondary processes resulting in nearly all cases from hypercorticism which may be endogenous (Cushing's disease) or therapeutically induced. Treatment of c. a. must aim at removal of predisposing factors; with greater infiltrations excision is indicated. A sufficiently effective antimycotic is not yet available.