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Homeostatic adjustments of selenium metabolism and tissue selenium to widely varying selenium supply in 75 Se labeled rats
Author(s) -
Kirchgessner M.,
Gabler S.,
Windisch W.
Publication year - 1997
Publication title -
journal of animal physiology and animal nutrition
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.651
H-Index - 56
eISSN - 1439-0396
pISSN - 0931-2439
DOI - 10.1111/j.1439-0396.1997.tb00852.x
Subject(s) - selenium , chemistry , urine , excretion , metabolism , feces , isotope dilution , zoology , endocrinology , endogeny , medicine , biology , biochemistry , chromatography , mass spectrometry , paleontology , organic chemistry
Summary Thirty‐two growing rats were fed restrictively 10 semisynthetic diets which were adjusted to Se contents of 40, 70, 100, 150, 200, 300, 450, 600, 1000 and 3000 ng/g by adding Na selenite. After 3 weeks of collecting the faecal and renal excretions the animals were killed. True absorption and endogenous faecal excretions were determined by the isotope‐dilution technique after an injection of 75 Se at day 7 of the experiment. True absorption and endogenous faecal excretion of Se averaged 96% and 7% of intake irrespective of the Se supply. Renal excretions accounted for 12% of intake between dietary Se levels of 40 and 100 ng/g, increased abruptly to 32% at 150 ng/g, rose degressively to a maximum of 68% at 1000 ng/g and fell to 63% at highest Se intake. The Se retention was proportional to Se intake up to dietary Se levels of 100 ng/g, remained constant up to 200 ng/g and then increased at rising extent as dietary Se rose. The tissue Se concentrations increased with rising dietary Se contents, especially between 40 and 150 ng/g and between 1000 and 3000 ng/g. The most pronounced changes were observed in the liver which acted as Se storage. In brain, testes and hair the Se concentrations remained constant except at highest Se supply. Rising Se intake intensified the elimination of injected 75 Se mainly via urine and reduced the final whole body 75 Se activity from 88% of injected dose at 40 ng/g to 7% at 3000 ng/g. Below 150 ng/g the contribution of liver 75 Se to whole body 75 Se was reduced in favour of testes and other tissues. At high Se supply, the 75 Se contribution of skeletal muscles increased. This may indicate the existence of a slow exchanging or immobile Se compartment within this tissue. The recovery of injected 75 Se was complete irrespective of the level of Se supply. Se exhalations were therefore not of quantitative importance. The GSH‐Px activity in blood plasma increased degressively with rising Se supply. Due to its continuous change the GSH‐Px activity could not be used to identify the transition from a deficient to a sufficient dietary Se supply. In conclusion, the homeostatic control of Se metabolism is based on the urinary Se excretion. The onset of this regulation at dietary Se levels between 100 and 150 ng/g indicates the transition of a deficient to a sufficient dietary Se supply. The compensatory capacity of Se homeostasis seems to be overloaded at dietary Se contents above 600 ng/g. Zusammenfassung Homöostatische Anpassung des Se‐Stoffwechsels sowie des Gewebeselens an eine über einen weiten Bereich hinweg variierende Se‐ Versorgung 75 Se‐markierter Ratten 32 wachsende Ratten erhielten restriktiv 10 semisynthetische Diäten, deren Se‐Gehalte mit NaSelenit auf 40, 70, 100, 150, 200, 300, 450, 600, 1000 bzw. 3000 ng/g eingestellt waren. Die Kot‐ und Harnausscheidungen wurden quantitativ gesammelt und die Tiere nach 3 Wochen getötet. Die wahre Absorption und endogene fäkale Exkretion wurde über die Isotopen‐Verdünnungsmethode nach Injektion von 75 Se am 7. Versuchstag ermittelt. Die wahre Absorption und endogene fäkale Exkretion von Selen betrug unabhängig von der Höhe der Se‐Versorgung 96% bzw. 7% der Se‐Aufnahme. Die renale Se‐Exkretion ereichte zwischen 40 bis 100 ng/g im Mittel 12% der Se‐Aufnahme, nahm bei 150 ng/g sprunghaft zu (32%), stieg degressiv bis auf maximal 68% bei 1000 ng/g und sank in der höchsten Se‐Stufe wieder auf 63% ab. Der Se‐Ansatz verhielt sich bis 100 ng/g proportional zur Se‐Aufnahme, hielt bis 200 ng/g ein Plateau und stieg bei weiterer Erhöhung der Se‐Versorgung überproportional an. Die Se‐Konzentrationen im Gewebe stiegen mit zunehmendem Se‐Gehalt der Diät insbesondere im Bereich zwischen 40 und 150 ng/g sowie 1000 und 3000 ng/g. Die stärksten Verschiebungen traten in der Leber auf, die als Se‐Speicher fungierte. In Gehirn, Hoden und Haaren blieben die Se‐Konzentration außer in der höchsten Se‐Stufe unverändert. Steigende Se‐Aufnahmen verstärkten die Elimination des injizierten 75 Se insbesondere über den Harn. Die Restaktivität im Ganzkörper sank dadurch von 88% der injizierten Dosis bei 40 ng/g auf 7% bei 3000 ng/g. Unterhalb von 150 ng/g war der Anteil der 75 Se‐Aktivität der Leber an der 75 Se‐Aktivität des Ganzkörpers zugunsten von Hoden und anderen Geweben vermindert. Bei hoher Se‐Versorgung nahm der relative Anteil der 75 Se‐Aktivität der Skelettmuskulatur zu, was auf die Existenz eines langsam austauschenden oder immobilen Se‐Kompartiments hinweist. Die Wiederfindung des injizierten 75 Se war bei allen Se‐Stufen vollständig. Exhalationen an Se hatten demnach keine quantitative Bedeutung. Die Aktivität der GSH‐Px im Blutplasma nahm mit steigendem Se‐Gehalt der Diät degressiv zu. Aufgrund ihrer kontinuierlichen Reaktion war die Aktivität der GSH‐Px zur Ermittlung des Übergangs von einer defizitären zu einer bedarfsdeckenden Se‐Versorgung ungeeignet. Die Ergebnisse zeigen, daß die homöostatische Regulation des Se‐Stoffwechsels über die renale Exkretion erfolgt. Der Beginn dieser Regulation bei einer Se‐Versorgung zwischen 100 und 150 ng/g markiert den Übergang von Se‐Mangel zur Bedarfsdeckung. Andererseits scheint die homöostatische Kompensationskapazität bei einem Selengehalt der Diät über 600 ng/g überlastet zu sein.

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