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Morphology of seminal and swim‐up spermatozoa and the outcome of in vitro fertilization and embryo transfer
Author(s) -
Rosenborg L.,
Gustafson O.,
Lunell N.O.,
Nylund L.,
Pousette A.,
Slotte H.,
Akerlöf Eva,
Fredricsson B.
Publication year - 2009
Publication title -
andrologia
Language(s) - German
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.633
H-Index - 59
eISSN - 1439-0272
pISSN - 0303-4569
DOI - 10.1111/j.1439-0272.1990.tb02008.x
Subject(s) - human fertilization , andrology , sperm , semen , embryo , in vitro fertilisation , biology , infertility , embryo transfer , pregnancy rate , pregnancy , gynecology , fertilisation , embryogenesis , anatomy , medicine , reproductive technology , genetics
Summary Tubal infertility was treated by in vitro fertilization‐embryo transfer (IVF‐ET) in 112 couples. Twenty‐eight pregnancies were obtained in 140 treatment cycles. Couples are accepted for treatment in our IVF‐ET programme if previous semen samples fulfil the inclusion criteria: ejaculate volume > 1.5 ml, concentration of spermatozoa > 15 × 10 6 ml ‐1 , > 40% motile spermatozoa, and > 25% spermatozoa with normal morphology. In order to determine to which extent IVF‐ET treatment results are influenced by sperm morphology, within this selected group of patients, we have retrospectively analysed the data from both original semen samples and swim‐up preparations. The sperm morphology was not related to the outcome of treatment in terms of fertilization (ovum cleavage rate), early embryo development, or pregnancy. Nor was any relationship detected between early embryo development or pregnancy and the degree of improvement in morphology resulting from the swim‐up procedure. However, if improvement in morphology by swim‐up was high, ovum cleavage rate was low. Sperm morphology within the limits set by our inclusion criteria could not predict the outcome of IVF‐ET treatment. It is further concluded that the presence of abnormal spermatozoa at the site of fertilization may be without harm if only the number of normal sperms is high enough. Zusammenfassung Bei 112 Paaren mit einer tubaren Sterilität wurde die In‐vitro ‐Fertilisation mit Embryo‐Transfer (IVF‐ET) vorgenommen. Es konnten 28 Schwanger‐schaften erzielt werden bei 140 Behandlungszyklen. Folgende Kriterien waren die Voraussetzung für die Aufnahme in das Programm: Ejakulationsvolumen über 1, 5 ml, Konzentration der Spermatozoen von mehr als 15 Mill. Sp./ml, über 40% motile Spermatozoen und über 25% Normalmorphologie der Spermatozoen. Um festzustellen, inwieweit die IVF‐ET‐Behandlungsresultate durch die Spermatozoenmorphologie beeinflußt waren, wurde retrospektiv eine Analyse der Befunde an den Spermatozoen vorgenommen, die im Originalsperma und im Swim‐up‐Verfahren untersucht waren. Dabei ergab sich, daß die Spermatozoenmorphologie nicht korreliert ist mit dem Resultat der Behandlung hinsichtlich der Fertilisation (Ei‐Furchungsrate), Entwicklung des frühen Embryos und Schwangerschaft. Es ergab sich auch keine Korrelation zur Besserungsrate der Morphologie nach dem Swim‐up‐Verfahren. Dennoch war die Ei‐Furchungsrate niedrig, wenn sich die Morphologie unter Swim‐up verbesserte. Es war weiterhin nicht möglich, eine Vorhersage über das Erfolgsresultat unter Berücksichtigung der o. a. Grenzen der Spermatozoenmorphologie zu treffen. Es wird die Schlußfolgerung gezogen, daß das Vorhandensein von abnormalen Spermatozoen ohne Schaden sein dürfte, wenn nur ausreichend normale Spermatozoen vorhanden sind.