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Kallikrein Therapy of Infertile Men with Varicocele and Impaired Sperm Motility: Therapie mit Kallikrein bei infertilen Männern mit Varicocele und reduzierter Spermatozoenmotilität
Author(s) -
Mićić S.,
Tulić C.,
Dotlić R.
Publication year - 2009
Publication title -
andrologia
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.633
H-Index - 59
eISSN - 1439-0272
pISSN - 0303-4569
DOI - 10.1111/j.1439-0272.1990.tb01962.x
Subject(s) - varicocele , kallikrein , medicine , ligature , sperm , sperm motility , urology , male infertility , sperm quality , andrology , gynecology , infertility , biology , pregnancy , biochemistry , genetics , enzyme
Summary:  A randomized group of 65 men with oligoasthenozoospermia and left side varicocele was subjected to a controlled study with kallikrein. Kallikrein (600 units orally per day) was given to 38 men for a period of 3 months. The other group of 27 men remained untreated but were followed up during the same period of time. After kallikrein treatment significant improvements in sperm quality could be observed: percentage of motile spermatozoa from 24.47 ± 9.01 to 35.26 ± 11.80, percentage of morphologically normal spermatozoa from 58.42 ± 5.86 to 71.05 ± 8.12. There was no improvement in sperm parameters in the untreated group of men. The results suggest that kallikrein therapy is useful for those men who refuse an operative or radiologic treatment of their varicocele and also as a primary or associated therapy of patients who underwent ligature or occlusion of spermatic veins. Zusammenfassung:  An einer Gruppe von 65 Männern mit Oligoasthenozoospermie und linksseitiger Varicocele wurde eine randomisierte kontrollierte Studie mit Kallikrein durchgeführt. 38 Männer erhielten drei Monate lang täglich 600 Einheiten Kallikrein oral. Die übrigen 27 Männer blieben unbehandelt und bildeten die Vergleichsgruppe. Nach drei Monaten hatten sich bei den Männern der Kallikrein‐Gruppe signifikante Verbesserungen der Spermaqualität ergeben: der Anteil motiler Spermatozoen stieg von 24.47 ± 9.01 auf 35.26 ± 11.80%, der Anteil morphologisch normaler Spermatozoen von 58.42 ± 5.86 auf 71.05 ± 8.12%. Bei der unbehandelten Gruppe zeigten sich keine rele‐vanten Änderungen. Aufgrund dieser Ergebnisse erscheint eine Kallikrein‐Anwendung zum einen sinnvoll bei Männern, die eine operative oder radiologische Behandlung ihrer Varicocele verweigern, zum anderen als primäre oder begleitende Therapie bei Patienten nach durchge‐führter Ligatur oder Okklusion der Vena spermatica.

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