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Autonomic Neuropathy and Sexual Impotence in Diabetic Patients: Analysis of Cardiovascular Reflexes/Autonome Neuropathie und sexuelle Impotenz bei Diabetikern: Analyse der cardiovasculären Reflexe
Author(s) -
Quadri R.,
Veglio M.,
Flecchia D.,
Tonda L.,
Lorenzo F.,
Chiandussi L.,
Fonzo D.
Publication year - 2009
Publication title -
andrologia
Language(s) - German
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.633
H-Index - 59
eISSN - 1439-0272
pISSN - 0303-4569
DOI - 10.1111/j.1439-0272.1989.tb02421.x
Subject(s) - erectile dysfunction , medicine , diaphragmatic breathing , sexual function , sexual dysfunction , breathing , reflex , penis , autonomic nervous system , cardiology , anesthesia , surgery , heart rate , blood pressure , pathology , alternative medicine
Summary: Four cardiovascular tests exploring autonomic nervous function (Deep Breathing, 30:15 ratio, Lying to Standing, Hand Grip) have been performed in 38 diabetic patients with erectile failure (mean age 53.2 years, range 34.5–60.5) and in 35 diabetic subjects without sexual dysfunctions (mean age 52.8 years, range 45–60.5). In our study Deep Breathing test was abnormal in 21 patients with erectile failure (55.3%) and in 9 patients without sexual dysfunction (25.7%) (p<0.05). Seven patients with sexual impotence (18.4%) and 2 subjects without sexual dysfunction (5.7%) showed abnormal results of 30:15 ratio test. The Lying to Standing test was not abnormal both in impotent and in non impotent subjects, while the Hand Grip test was abnormal in 7 patients with impotence (18.4 %) and in 8 patients without sexual dysfunction (22.9 %). Results obtained from Deep Breathing test were significantly lower (p<0.01) in impotent (10.25 ± 6.10 beats/min) than in non impotent patients (14.63 ± 6.85 beats/min). Lower 30:15 ratios were also found in patients with erectile failure (1.09 ± 0.10 vs 1.12 ± 0.09). The tests exploring the sympathetic function did not show any difference between the two groups of patients. The present study confirms the major role of parasympathetic impairment in the pathogenesis of sexual dysfunctions in diabetic men. Cardiovascular tests can be a first‐step diagnostic tool in the assessment of diabetic impotence. Zusammenfassung: Es wurden vier cardiovasculäre Tests für die Untersuchung der autonomen Nervenfunktion (Tiefatmung, 30:15 Verhältnis, Liegen zu Stehen, Handgriff) verwendet bei 38 Männern mit Diabetes mellitus und Erektionsstörungen sowie bei 35 Kontrollpersonen ohne Erektionsstörungen aber mit Diabetes. Es ergab sich, daß der Tiefatmungstest bei 21 Männern (55,3%) der Gruppe mit Erektionsstörungen positiv war und bei 9 Patienten (25,7%) der Kontrollgruppe ebenfalls. 7 Patienten mit einer sexuellen Impotenz (18,4%) und 2 ohne sexuelle Störungen (5,7%) zeigten abnormale Resultate beim 30:15‐Test. Der Liegen zu Stehen‐Test war in keiner Gruppe positive; der Handgrifftest dagegen war bei 7 Männern mit Impotenz (18,4% und bei 8 Männern ohne sexuelle Störungen (22,9%) positiv. Die Ergebnisse des Tiefatmungstests waren signifikant niedriger in der Gruppe der Impotenten (10,25 ± 6,10 Schläge/min) (p<0,001) gegenüber den nichtimpotenten Männern (14,63 ± 6,85 Schläge/min.). Beim 30:15 Test ergaben sich ebenfalls geringere Werte bei den Männern mit Erektionsstörungen (1,09 ± 0,10 vs 1,12 ± 0,09). Die Tests zur Untersuchung der sympathischen Funktion zeigten keine Differenz zwischen den beiden Gruppen. Damit bestätigt die vorliegende Studie die bedeutende Rolle der parasympathischen Verschlechterung in der Pathogenese der sexuellen Dysfunktionen der diabetischen Männern. Die cardiovasculären Tests können ein erster diagnostischer Schritt bei der Beurteilung der diabetischen Impotenz Sein.