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The Effects of Long‐term Colchicine Therapy on Male Fertility in Patients with Familial Mediterranean Fever
Author(s) -
EHRENFELD M.,
LEVY M.,
MARGALIOTH E.J.,
ELIAKIM M.
Publication year - 2009
Publication title -
andrologia
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.633
H-Index - 59
eISSN - 1439-0272
pISSN - 0303-4569
DOI - 10.1111/j.1439-0272.1986.tb01801.x
Subject(s) - familial mediterranean fever , colchicine , fertility , medicine , sterility , azoospermia , infertility , surgery , pediatrics , gynecology , pregnancy , biology , population , disease , environmental health , genetics
Summary:  Four out of 19 male patients suffering from familial Mediterranean fever (FMF) had fertility problems while on colchicine therapy (0.5–2.0 mg daily for as long as 11 years). Three of the patients had had children while off therapy but their wives could not conceive while they were on therapy. In one patient primary sterility remained one year after cessation of colchicine. In this and two other patients the spermogram was normal but the sperm penetration test was pathological. The fourth patient had azoospermia. Patients should be informed about this possible risk of colchicine therapy. The need for continued follow‐up and the value of the sperm penetration test in the detection of fertility problems in male patients on long‐term colchicine therapy are stressed. It is concluded however, that overall the benefits outweigh the danger of long‐term colchicine treatment in male patients with FMF. Zusammenfassung:  Vier von 19 männlichen Patienten, die an familiärem Mittelmeerfieber (FMF) leiden, hatten Fertilitätsprobleme während sie unter Colchizin‐Behandlung standen (0,5 bis 2,0 mg täglich für bis zu 11 Jahren). Drei der Patienten bekamen vor Be‐ginn oder nach Absetzen der Behandlung Kinder, während ihre Frauen unter der Behand‐lung nicht empfingen. Bei einem Patienten blieb die primäre Sterilität für ein Jahr nach Absetzen des Colchizins bestehen. Bei diesem und zwei anderen Patienten war das Sper‐miogramm normal, dagegen war der Spermatozoen‐Penetrations‐Test pathologisch. Der vierte Patient hatte eine Azoospermie. Patienten sollten über dieses mögliche Risiko einer Colchizin‐Behandlung aufgeklärt werden. Die Notwendigkeit von Kontrolluntersuchungen und der Wert des Spermatozoen‐Penetrations‐Tests in der Aufdeckung von Fertilitätsstö‐rungen bei männlichen Patienten unter Langzeit‐Colchizin‐Behandlung werden betont. Es wird jedoch insgesamt geschlossen, daß die Vorteile der Langzeit‐Colchizin‐Behandlung das Risiko bei männlichen Patienten mit FMF aufwiegen.

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