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Effect of Lower Versus Higher Doses of Tamoxifen on Pituitary‐Gonadal Function and Sperm Indices in Oligozoospermic Men
Author(s) -
DONY J.M.J.,
SMALS A.G.H.,
ROLLAND R.,
FAUSER B.C.J.M.,
THOMAS C.M.G.
Publication year - 2009
Publication title -
andrologia
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.633
H-Index - 59
eISSN - 1439-0272
pISSN - 0303-4569
DOI - 10.1111/j.1439-0272.1985.tb01024.x
Subject(s) - luteinizing hormone , sperm , testosterone (patch) , tamoxifen , endocrinology , medicine , oligospermia , antiestrogen , sperm motility , follicle stimulating hormone , gonadotropin , andrology , hormone , infertility , male infertility , biology , pregnancy , cancer , breast cancer , genetics
Summary:  Administration of the antiestrogen tamoxifen for one month to 12 patients with idiopathic oligozoospermia significantly increased the mean basal testosterone (T) level and the responses of luteinizing hormone (LH) and follicle stimulating hormone (FSH) to constant luteinizing hormone releasing hormone (LHRH) infusion but did not significantly influence the mean oestradiol (E 2 ) levels or the E 2 over testosterone ratio. Mean sperm concentration and total sperm output increased by about 70% after a mean treatment period of 5.5 ± 0.4 months. No statistically significant difference was found between the two subgroups of patients treated with either the lower (5 or 10 mg once daily) or higher dose of tamoxifen (10 mg twice daily) with respect to basal or LHRH stimulated gonadotropin and testosterone response or the E 2 /T ratio and the effect on sperm density and total sperm output. In both subgrounps the sperm motility and morphology remained unchanged. In conclusion higher doses of tamoxifen in this study prove not to be superior to lower doses in improving mean sperm density and total sperm output. The relative small percentage of patients achieving normalisation of only these sperm parameters pleads for further search for more effective selection of patients and other more effective treatment modalities in patients with idiopathic oligozoospermia. Zusammenfassung:  12 Patienten mit idiopathischer Oligozoospermie erhielten für 1 Monat das Antioestrogen Tamoxifen. Dabei stiegen der Mittelwert des basalen Testosteronspiegels sowie die Ausschüttung von LH und FSH auf LHRH‐Infusion signifikant an. Eine signifikante Auswirkung auf die mittleren E 2 ‐Spiegel oder den E 2 /T‐Quotienten war nicht nachweisbar. Der mittlere Spermatozoenkonzentration sowie deren Gesamtzahl stiegen um etwa 70% nach einer Behandlungszeit von 5,5 ± 0,5 Monaten. Zwischen zwei Untergruppen von Patienten, von denen die eine mit niedriger (5 oder 10 mg per die), die andere mit höherer (10 mg 2 de die) Dosis behandelt wurden, fand sich hinsichtlich der basalen Hormonspiegel, der LHRH stimulierten Gonadotropin‐ und Testosteronausschüttung, den E 2 /T‐Quotienten und dem Effekt auf Spermatozoenkon‐zentration und ‐Gesamtzahl kein signifikanter Unterschied. In beiden Untergruppen blieben Spermatozoenmotilität und ‐morphologie unverändert. Zusammenfassend waren höhere Tamoxifendosen bei der Erhöhung von Spermatozoenkonzentration und Gesamtzahl der niedrigeren Tamoxifen‐Dosis nicht überlegen. Da nur bei einer geringeren Prozentzahl an Patienten diese Parameter vollständig normalisiert wurden, sollte eine effektivere Selektion der Patienten angestrebt und nach anderen wirksameren Behandlungsverfahren für Patienten mit idiopathischer Oligozoospermie gesucht werden.

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