Premium
Restoration and Maintenance of Spermatogenesis by HCG Therapy in Patients with Hypothalamo‐Hypophyseal Damage
Author(s) -
LEVALLE O.,
BOKSER L.,
PACENZA N.,
ASZENMIL G.,
FISZLEJDER L.,
CHERVIN A.,
GUITELMAN A.
Publication year - 2009
Publication title -
andrologia
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.633
H-Index - 59
eISSN - 1439-0272
pISSN - 0303-4569
DOI - 10.1111/j.1439-0272.1984.tb00288.x
Subject(s) - spermatogenesis , hypogonadotropic hypogonadism , medicine , endocrinology , testosterone (patch) , sperm , lesion , biology , andrology , hormone , surgery
Summary: Both gonadotropins are necessary to induce spermatogenesis in man and to recover hypophysectomized males. The patients who suffer from tumoral or traumatic hypothalamo‐hypophyseal lesion use to have low endogenous gonadotropins (opposite to hypophysectomized patients), which can produce a minor involution of spermatogenesis. Three patients with postpuberal hypogonadotropic hypogonadism and oligozoospermia were studied. Two of them were operated on for chromophobous adenoma of pituitary, and the other patient had traumatic hypothalamo‐hypophyseal lesion. The three patients were treated with 5000 IU HCG/week, associated with testosterone enantate, in two cases and with bromocryptine in the remaining one. All the patients had normalized spermogram, but when HCG was interrupted, the sperm count regressed to pretreatment levels in spite of the maintenance of treatment with testosterone or bromocryptine. Minimal amounts of FSH together the testosterone supplied by Leydig cell under the HCG stimulus, are able to recover and maintain the spermatogenesis in these patients. Zusammenfassung: Wiederherstellung und Erhaltung der Spermatogenese durch HCG‐Therapie bei Patienten mit Hypothalamus‐Hypophysen‐Schaden Beide Gonadotropine sind notwendig, urn die Spermatogenese beim Mann anzuregen und um diese bei hypophysektomierten Männern wiederherzustellen. Die Patienten, die an Tumor‐ oder traumabedingten hypothalamohypophysären Läsionen leiden, pflegen herabgesetzte Reste für die endogenen Gonadotropine (im Gegensatz zu hypophysektomierten Patienten) zu haben, die eine geringe Einwirkung auf die Spermatogenese hervorrufen können. Drei Patienten mit postpuberalem hypogonadotropem Hypogonadismus und Oligozoo‐spermie wurden untersucht. Davon waren zwei an einem chromophoben Adenom der Hypophyse operiert, der dritte Patient hatte eine traumatisch bedingte hypothalamo‐hypophysäre Schädigung. Diese drei Patienten wurden mit 5000 IU HCG pro Woche behandelt in Verbindung mit Testosteronönantat in zwei Fällen, beim verbleibenden Fall mit Bromocryptin. Bei alien Patienten normalisierte sich das Spermiogramm; allerdings stellten sich nach Abbruch der HCG‐Behandlung wieder die Werte vor Behandlung ein trotz der Weiterbehandlung mit Testosteron und Bromocryptin. Minimale Dosen von FSH zusammen mit Testosteron aus den Leydigzellen können unter HCG‐Stimulierung die Spermatogenese bei diesen Patienten wieder herstellen und erhalten.