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Post‐Coital Test in Subfertile Men
Author(s) -
RAGNI G.,
RUSPA M.,
BARATTINI G.,
MARZIOLI S.,
BORROMEO D.
Publication year - 2009
Publication title -
andrologia
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.633
H-Index - 59
eISSN - 1439-0272
pISSN - 0303-4569
DOI - 10.1111/j.1439-0272.1983.tb00134.x
Subject(s) - semen , gynecology , cervical mucus , asthenozoospermia , andrology , medicine , semen analysis , cervix , infertility , biology , male infertility , pregnancy , cancer , genetics
Summary Twenty‐two patients with border‐line spermiograms (moderate oligoasthenozoospermia or asthenozoospermia) were studied by the post‐coital test (PCT) to determinate the behaviour in vivo of semen with modest dysspermia (spermatozoa counts between 10 and 20 million/ml, with 20–40% forward motility). All the female partners were normal morphologically and functionally. The PCT were always carried out when the cervical mucus was favorable (mean score 12.2–12.3) and the endocervical pH was 7.25‐7.30. The positive results for the asthenozoospermic semen samples were 6.75% and for the oligozoospermic one 10%, when the classification were based on the W.H.O. criteria. When the semen samples were classified according to Kremer's criteria positive results were found in 37.5% and 40% of the cases respectively. The effects of both cervical mucus properties and pH on the results of the PCT were found to be important. The high percentage of the favorable results emphasizes the usefulness of completing studies of border‐line spermiograms with an in vivo test, since it is difficult to define normality and predict the fertility potential from semen examination alone. Post‐Coital‐Test bei Ejakulaten von subfertilen Männern Zusammenfassung Bei den Ejakulaten von 22 subfertilen Männern (mäßige Oligozoospermie und Asthenozoospermie) wurde mittels des Post‐Coitus‐Tests das Verhalten in vivo bei einer Spermatozoendichte zwischen 10 und 20 Mill. Sp./ml und 20–40% progressiver Motilität untersucht. Die weiblichen Partner waren morphologisch und funktionell normal. Der Test wurde stets bei optimalem Cervix‐Schleim (Score 12,2–12,3) und bei einem endocervikalen pH von 7,25‐7,30 ausgeführt. Unter Berücksichtigung der WHO‐Klassifikation betrug der Prozentsatz bei Asthenozoospermie 6,75% und bei Oligozoospermie 10%. Wenn die Spermaproben in Anlehnung an Kremer's Kriterien klassifiziert wurden, ergab sich in 37,5 bzw. 40% ein positives Resultat. Der Einfluß der Cervixschleimeigenschaften und des pH auf die Ergebnisse des Post‐Coitus‐Tests sind wesentlich. Der hohe Prozentsatz von günstigen Resultaten unterstreicht die Nützlichkeit von vollständigen Untersuchungen an subfertilen Spermatogrammen mit einem in vivo Test, solange es schwierig ist, die, Normalität zu definieren und das Fertilitätspotential ausschließlich aufgrund von Samenuntersuchungen vorherzubestimmen.