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Unconjugated 5α‐Androstan‐3α, 17β‐Diol and 5α‐Androstane‐3β, 17β‐Diol in Normal and Pathological Human Seminal Plasma. Comparison with Testosterone, 5α‐Dihydrotestosterone and Testosterone‐Glucosiduronate *
Author(s) -
KURNIAWAN E.,
TAMM J.,
VOLKWEIN U.,
SCHIRREN C.
Publication year - 2009
Publication title -
andrologia
Language(s) - German
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.633
H-Index - 59
eISSN - 1439-0272
pISSN - 0303-4569
DOI - 10.1111/j.1439-0272.1983.tb00128.x
Subject(s) - dihydrotestosterone , testosterone (patch) , medicine , endocrinology , chemistry , androgen , hormone
Summary By means of specific RIA unconjugated 5α‐androstan‐3α, 17β‐diol (3α‐diol) and 5α‐androstane‐3β, 17β‐diol (3β‐diol) have been estimated for the first time in normal and pathological human seminal plasma. Testosterone, 5α‐dihydrotestosterone and testosterone‐glucosiduronate (T, DHT, TG) have been determined simultaneously. On average a significant decrease of both diols was established in seminal plasma obtained from males suffering from oligozoospermia, azoospermia, asthenozoospermia and teratozoospermia. The decrease of 3β‐diol was more pronounced. A significant diminution in DHT concentrations was found only in severe oligozoospermia. Significantly lowered concentrations of testosterone were detected in severe oligozoospermia and in teratozoospermia. However, DHT levels in teratozoospermia were found on average within normal ranges. TG exhibited no significant deviations. Nicht konjugiertes 5α‐Androstan‐3α, 17β‐diol und 5α‐Androstan‐3β, 17β‐diol im normalen und pathologischen menschlichen Spermaplasma. Vergleiche mit Testosteron, 5α‐Dihydrotestosteron und Testosteron‐Glucosiduronat Zusammenfassung Mit Hilfe spezifischer Radioimmunoassays wurden das erste Mal nicht‐konjugiertes 3α‐und 3β‐diol in normalem und pathologischem menschlichen Spermaplasma bestimmt. Gleichzeitig wurden Testosteron (T), 5α‐Dihydrostestosteron (DHT) und Testosteron‐Glucosiduronat (TG) gemessen. Im Mittel waren beide Diole signifikant erniedrigt im Spermaplasma von Männern mit Oligozoospermie, Azoospermie, Asthenozoospermie sowie Teratozoospermie. Das 3β‐diol war stärker betroffen. Eine signifikante Erniedrigung des DHT fand sich nur bei schwerer Oligozoospermie. Die T Konzentrationen waren signifikant unter der Norm bei schwerer Oligozoospermie und Teratozoospermie. Bei der letzteren Erkrankung fanden sich jedoch im Mittel normale DHT Werte. Signifikante Abweichungen des TG bestanden bei keiner der genannten Störungen.

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