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Untersuchungen zur Korrelation morphologischer und biochemischer Meßgrößen im menschlichen Ejakulat bei verschiedenen andrologischen Diagnosen
Author(s) -
SCHIRREN C.,
LAUDAHN G.,
HARTMANN E.,
HEINZE I.,
RICHTER E.
Publication year - 2009
Publication title -
andrologia
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.633
H-Index - 59
eISSN - 1439-0272
pISSN - 0303-4569
DOI - 10.1111/j.1439-0272.1975.tb01241.x
Subject(s) - gynecology , medicine
Zusammenfassung Aus einer Studie zur Feststellung von Korrelationen morphologischer und biochemischer Meßgrößen im menschlichen Ejakulat wird in einer ersten Mitteilung über Ergebnisse berichtet, denen die Messung vorwiegend morphologischer Kriterien bei Patienten verschiedener klinischer Diagnosegruppen zugrunde liegt. Die Zuordnung der im Erhebungszeitraum 1972/73 in der Abteilung für Andrologie Hamburg‐Eppendorf in die Untersuchung einbezogenen 525 Patienten zu den Diagnosegruppen Normozoospermie (196), Asthenozoospermie (92), Oligozoospermie (181), Azoospermie (56) erfolgte in übereinstimmung mit den Empfehlungen zur andrologischen Nomenklatur (1970). Folgende Meßdaten wurden für diese Mitteilung ausgewertet: Körpergröße (cm), Körpergewicht (kg), Lebensalter (Jahre), Ejakulatmenge (ml), Zahl der Spermatozoen (Mill./ml), Motilität (% gut, mäßig, nicht bewegliche Spermatozoen), Rundzellen (Mill./ml), Morphologie (% normalkonfigurierte/pathologische Spermatozoen), Kopf‐, Mittelteil‐, Schwanzveränderungen (% der pathologischen Spermatozoen). Zusammenhänge zwischen jeweils einer abhängigen (y) und einer als “unabhängig” gesetzten Variablen (x) wurden durcn Anpassen von Polynomen 3. Grades erhalten: y = b 0 + b 1 + + b 2 x 2 + b 3 x 3 . In Regressionsanalysen mit Abbau wurden die nicht signifikant (p > 0,05) von Null verschiedenen Koeffizienten (b) stufenweise eliminiert und die resultierenden Durchschnittskurven innerhalb der durch die Stichprobe überdeckten Bereiche graphisch dargestellt. Die gefundenen Beziehungen werden zunächst nur im Sinne einer Materialsammlung beschrieben. Das in höherem Alter vermehrte Auftreten pathologischer Spermatozoen bei niedrigeren Werten gut beweglicher Spermatozoen könnte als Folge geringerer Organwirksamkeit des mit zunehmendem Alter vermehrt proteingebunden vorliegenden Testosterons angesehen werden. Für die im höheren Alter gefundenen größeren Spermatozoenzahlen gibt es zur Zeit keine Erklärung. Die positive Korrelation zwischen höheren Spermatozoenzahlen und guter Motilität sowie zwischen guter Motilität und geringerem Anteil pathologischer Formen entspricht den Erwartungen auftrund früherer Untersuchungen. Die Häufigkeiten von Kopf‐, Mittelteil‐ und Schwanzveränderungen verhalten sich bei zunehmendem Anteil pathologischer Formen gleichsinnig. Bei Zuordnung zu den Diagnosegruppen Normozoo‐, Astheno‐ und Oligozoospermie fällt eine ungleichmäßige prozentuale Beteiligung der Kopf‐, Mittelteil‐ und Schwanzveränderungen auf. Summary Study of the correlation of morphological and biochemical parameters of human ejaculate in various andrological diagnoses First Report: Relationship between ejaculate volume, density, motility and morphology of the spermatozoa with regard t o age This first report from a study conducted to determine correlations between morphological and biochemical parameters in human ejaculate presents the results based on the measurement of predominantly morphological criteria in patients of various clinical diagnosis groups. The allocation of the 525 patients, who were recruited into the study during the period 1972/73 in the Department for Andrology, Hamburg‐Eppendorf, to the diagnosis groups normozoospermia (196), asthenozoospermia (92), oligozoospermia (181) and azoospermia (56) was performed in accordance with the Recommendations for Andrological Nomenclature (1970). The following data were evaluated for this report: height (cm), weight (kg), age (years), ejaculate volume (ml), number of spermatozoa (mill./ml), motility (percentage of highly motile, motile and non‐motile spermatozoa), round cells (mill./ml), morphology (percentage of normal‐shaped/pathological spermatozoa), changes to the head, middle and tail sections (percentage of the pathological spermatozoa). Relationships between a dependent biological variable (y) and a variable to be assumed independent (x) were obtained by adaptation of polynomials of the 3rd degree: y = b 0 + b 1 + b 2 x 2 + b 3 x 3 . The coefficients (b) which did not differ significantly (p > 0.05) from zero were eliminated step by step in regression analyses with breakdown and the resulting mean curves within the ranges covered by the sample depicted graphically. For the time being, the relationships found are described only in the sense of a collection of material. The increased occurrence of pathological spermatozoa in advancing age together with lower values for highly motile spermatozoa could be regarded as a result of a lower organ effectiveness of testosterone, which is protein‐bound to an increased extent with advancing age. At the present time there is no explanation for the larger numbers of spermatozoa found with increasing age. The positive correlation between higher sperm counts and high motility, and between high motility and a lower percentage of pathological forms corresponds to expectations from earlier studies. The number of changeso the head, middle and tail sections increase proportionally in keeping with an increasing percentage of pathological forms. When the changes to the head, middle and tail sections are placed in relationship to the diagnosis groups normozoospermia, asthenozoospermia and oligozoospermia a disproportional percental participation becomes noticeable. Resumen Correlación de 1os parametros morfológicos y bioquimicos del eyaculado humano en diversos diagnosticos andrológicos Esta primera información del estudio dirigida correlacionar los parámetros morfológicos y bioquímicos del eyaculado humano, muestra resultados basados en criterios predominantemente morfológicos en pacientes con distintos diagnósticos clínicos. Entre 1972–1973, en el Departamento de Andrología Eppendorf (Hamburg), se agruparon 525 pacientes en los siguientes grupos diagnósticos, (según las Recomendaciones para la Nomenclatura Andrológica): normozoospermia (196), astenozoospermia (92), oligozoospermia (181), y azoospermia (56). Para este trabajo se tomaron los siguientes datos: altura (en cm), peso (en kg), edad (en años), volúmen de eyaculación (en ml), número de espermatozoides (en millones‐ml) motilidad (porcentaje de formas muy móviles; móviles e inmóviles), células redondas (millones‐ml), morfología (% de espermatozoides normales y patológicos), cambios en la cabeza, pieza intermedia y cola (% de espermatozoides patológicos). La relatión entre una variable biológica dependiente (y) y una variable supuesta independiente (x) se obtuvieron mediante adaptatión de polinomios de 3° grado: y = b 0 + b 1 + b 2 x 2 + b 3 x 3 . Los coeficientes (b) que no diferían significativamente de cero (p > 0,05) se eliminaron, paso por paso, en análisis de regresión con intérvalos y las curvas medias resultante dentro de los rangos cubiertos por la muestra, se expusieron gráficamente. Por el momenta, la relatión encontrada se describe sólo en el sentido de una recopilación de material. El aumento de espermatozoides patológicos en pacientes de edad avanzada junto con valores más bajos de espermatozoides muy móviles, podía interpretarse como resultado de una efectividad menor de la testosterona, unida a una proteína que aumenta con la edad. Actualmente, no hay explicatión para un aumento con la edad en el número de espermatozoides. La correlatión positiva entre recuentos espermáticos más altos y alta motilidad, y entre alta motilidad y menor porcentaje de forma patológicas, precisa nuevos estudios. El número de cambios en secciones de cabeza, pieza intermedia y cola guarda proportión con el aumento de formas patológicas. Cuando los cambios de las secciones de cabeza, pieza intermedia y cola se relacionan en los grupos diagnósticos (normozoospermia, astenozoospermia y oligozoospermia), se observa una participatión procentual desproporcionada.