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Evaluation of Effects of Synthetic Luteinizing Hormone‐Releasing Hormone (L.H.‐R.H.) Loading in Male Sterility
Author(s) -
SHIRAI M.,
MATSUDA S.
Publication year - 2009
Publication title -
andrologia
Language(s) - Spanish
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.633
H-Index - 59
eISSN - 1439-0272
pISSN - 0303-4569
DOI - 10.1111/j.1439-0272.1974.tb01207.x
Subject(s) - luteinizing hormone , sterility , radioimmunoassay , testosterone (patch) , gynecology , endocrinology , hormone , andrology , free testosterone , follicle stimulating hormone , medicine , chemistry , sex hormone binding globulin , biology , androgen , genetics
Summary The effects of L.H.‐R.H. loading (0.1 mg, intramusculary) on plasma levels of F.S.H., L.H., and testosterone were evaluated by applying radioimmunoassay on 15 male sterility patients and 5 normal males. The results showed that the response of testosterone to L.H.‐R.H. loading was insignificant compared to the generally sharp response of both F.S.H. and L.H., implying that in all likelihood problems in the testicles rather than the pituitary are responsible for male sterility. The data presented in this report emphasize that in endocrinological examinations, use of the L.H.‐R.H. test is evidently more helpful than relying on the conventional H.C.G. test, or the recently popularized rapid H.C.G. test, particularly in view of its availability for simultaneous and efficient evaluation of both pituitary and gonadal functions. Zusammenfassung Bei 5 gesunden Männern und 15 andrologischen Patienten (Oligozoo‐ und Azoosper‐mie) wurden die Plasmawerte für FSH, LH und Testosteron mittels Radioimmunassay nach Belastung mit LH‐RH (0,1 mg i.m.) untersucht. In den Ergebnissen kann gezeigt werden, daß die Antwort von Testosteron auf die LH‐RH‐Belastung zu keinen signifi‐kanten Resultaten führt verglichen mit der allgemein schnellen Reaktion bei FSH und LH, wobei in die Überlegungen einbezogen wird, daß Probleme an den Hod en aller Wahrscheinlichkeit nach sehr viel eher als solche im Bereich der Hypophyse für die Sterilität des Mannes verantwortlich sind. Die vorgelegten Ergebnisse zeigen, daß bei endokrinologischen Untersuchungen der LH‐RH‐Test evident nützlicher ist als der konventionelle HCG‐Test oder der kürzlich populär gewordene schnelle HCG‐Test; das gilt vor allem im Hinblick auf seine Anwend‐barkeit für simultane und wirksame Auswertung der hypophysären und gonadalen Funktionen. Für LH und FSH ergibt sich 20 Min. nach Gabe von 0,1 mg LH‐RH das Maximum für Normalpersonen und Oligozoospermiepatienten, während Azoospermiepatienten das FSH‐Maximum erst nach 60 Min. aufweisen. Die Testosteronplasmawerte verhalten sich demgegenüber uneinheitlich. Resumen En un intento de arrojar alguna luz sobre las causas de esterilidad masculina, los autores efectuaron tests de sobrecarga de LH‐RH en 15 varones estériles y 5 normales, evaluando los cambios en los niveles plasmáticos de gonadotrofinas y testosterona. Diez de los pacientes estériles presentaban oligoastenozoospermia severa (menos de 12 millones). Cuatro azoospermia y uno astenozoospermia. Se determinó por RIA los niveles basales y a los 10, 20, 30, 60 y 90 minutos de la administration intramuscular de 0,1 mg de LH‐RH sintética. En los varones normales se objetivó a los 60 minutos un pico de FSH (2'4 veces más alto que el valor basal). El pico de LH apareció a los 30 minutos con un incremento de 5'8 veces sobre el nivel basal. El pico de testosterona (1'7 veces más alto que el nivel normal) se alcanzó a los 60 minutos. En todos los pacientes estériles aumentó la FSH y LH y testosterona con la administración de LH‐RH, si bien los aumentos fueron para la FSH y para la LH y testosterona mayores que en los normales. El test de LH‐RH tiene dos ventajas sobre el test de HCG: requiere horas y no dias como este último y se puede estudiar simultáneamente la función secretora adenohipo‐fisaria y de las células de Leydig. En este trabajo se muestra que los cambios en los niveles de FSH, LH y testosterona, como respuesta a la administración, fueron marcadamente diferentes en los pacientes oligozoospérmicos y en los azoospérmicos. Asimismo, en los varones normales, la testosterona aumentó menos y más tarde que la LH, pero en los pacientes estériles no se observó relación especifica entre los niveles de las dos hormonas, LH y testosterona.