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Morphology and Histoenzymology of the human Testicle in some Cases of Infertility *
Author(s) -
Chiara F.,
Cattaneo G.,
Ragni G.
Publication year - 2009
Publication title -
andrologia
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.633
H-Index - 59
eISSN - 1439-0272
pISSN - 0303-4569
DOI - 10.1111/j.1439-0272.1972.tb01195.x
Subject(s) - azoospermia , vas deferens , gynecology , spermatogenesis , andrology , male infertility , obstructive azoospermia , sterility , infertility , medicine , biopsy , endocrinology , biology , pregnancy , genetics
Summary 70 testicular biopsies on infertile men have been studied within the sphere of systematic research on conjugal sterility. The aim of the research is to study the relationship between the morphological picture and the histo‐enzymological activities which play a part in steroid hormone metabolism. As a start, examination of the seminal fluid and hormonal examination to detect FSH gonadotropins, 17K, 170H and total oestrogens have been carried out; the karyotype has been determined for 23 patients. Examination of the seminal fluid revealed 60 cases of azoospermia, 9 of oligoasthenospermia and 1 of necrospermia. Among the cases of azoospermia, 18 were found on biopsy to be obstructive azoospermias due to obstruction or congenital deficiency of the vas deferens; they were frequently associated with retention cysts at the level of the epididymis. The other cases of azoospermia (42) were found to be functional azoospermias with a bioptic pattern of Sertoli cells only syndrome, Klinefelter's syndrome, or else arrested spermatogenesis. Δ 5 ‐3β‐, 16β‐, 11β‐, 17β‐, and 3α‐ HSDH activities can be demonstrated in Leydig's cells and also in the seminiferous tubules. The morphological alterations on testicular biopsy, although severe, are not accompanied by changes in intensity or topography of the steroid synthesis enzymatic activities. Zusammenfassung Es wurden im Rahmen einer routinemäßigen Untersuchung über die eheliche Sterilität 70 Hodenbiopsien von sterilen Männern eingehend studiert. Zweck der Untersuchung war das Studium der Korrelationen zwischen dem morphologischen Bild und den histo‐enzymologischen Aktivitäten, die den Stoffwechsel der Nebennierenrindenhormone beeinflussen. Die Patienten wurden vorher einer Untersuchung der Spermaflüssigkeit und einigen hormonellen Untersuchungen zur Ermittlung der Gonadotropine FSH, der 17K eto steroide, 170H‐Steroide und der Gesamtoestrogene unterzogen; bei 23 Fällen wurde das Karyogramm durchgeführt. Die Untersuchung der Spermaflüssigkeit ergab 60 Azoospermien, 9 Oligoasthenospermien und 1 Nekrozoospermie. 18 Azoospermien erwiesen sich bei der Biopsie exkretorischer Art wegen Verschluß oder kongenitalem Fehlen der Ausscheidungsgänge und waren häufig mit Retentionszysten der Nebenhoden kombiniert. Die anderen 42 Azoospermien waren funktioneller Natur und zeigten nur hinsichtlich der Sertoli‐Zellen positive histologische Symptome, Klinefelter‐Syndrom oder eine Hemmung der spermatogenen Reifung. Die Aktivitäten Δ 5 ‐3β‐, 16β‐, 11β‐, 17β‐, und 3α‐ HSDH sind in den Leydig‐Zwischenzellen und auch in den Samenkanälchen nachweisbar. Die bei der Hodenbiopsie beobachteten, auch hochgradigen morphologischen Veränderungen zeigen jedoch keine gleichzeitigen Veränderungen im Hinblick auf die Stärke und die Lokalisierung der steroidogenen Enzymaktivitäten. Résumé Nous avons étudié 70 biopsies testiculaires d'hommes infertiles dans le cadre d'une recherche systématique sur la stérilité conjugale. L'intention de la recherche est d'étudier les relations existant entre le cadre morphologique et les activités histo‐enzymologiques intervenant dans le métabolisme des hormones steroïdiennes. On a effectué, d'une façon préliminaire, l'examen du liquide séminal et les dosages hormonaux pour le taux de la FSH, 17K et 170H et des hormones estrogènes totales; de 23 patients on a effectué l'étude du caryotype. A l'examen du liquide séminal nous avons relevé 60 azoospermies, 9 oligoosthénozoospermies et 1 necrospermie. Des azoospermies, 18 se sont révélées à la biopsie de nature excrétoire par obstruction (ou absence congénitale des canaux déférents) et associées fréquemment avec de cystectasies dans l'épididyme. Les autres azoospermies (42) se sont révélées de nature fonctionelle; leur biopsie a montré la syndrome des cellules de Sertoli seulement, syndrome de Klinefelter ou arrêts de la maturation spermiogénètique. Les activités: Δ 5 ‐3β‐, 16β‐, 11β‐, 17β‐ et 3α HSDH sont toutes démontrables dans le cellules de Leydig et même dans les tubes séminifères. Les alterations morphologiques resultées à la biopsie testiculaire, même si elles sont graves ne sont jamais suivies de modifications ni de l'intensité, ni dans la topographie des activités enzymatiques stéroïdogénétiques.

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