z-logo
Premium
Central and Peripheral Circulation Immediately After Pulmonary Surgery as Related to Sympathoadrenal Activity
Author(s) -
Delius W.,
Johansson L.,
Nyström S.O.,
Westerholm C. J.,
Wranne B.
Publication year - 1975
Publication title -
acta anaesthesiologica scandinavica
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.738
H-Index - 107
eISSN - 1399-6576
pISSN - 0001-5172
DOI - 10.1111/j.1399-6576.1975.tb05223.x
Subject(s) - medicine , catecholamine , sympathoadrenal system , anesthesia , cardiac output , norepinephrine , surgery , hemodynamics , dopamine
Catecholamine output and circulation were observed in connection with pulmonary surgery in one group of ten patients who were anaesthetized with halo‐thane‐N 2 O‐O 2 ‐d‐tubocurarine and who breathed spontaneously after operation. In another group of four patients who received a modified neurolept anaesthesia with phenoperidine‐N 2 O‐O 2 ‐d‐tubocurarine and who were mechanically ventilated also after operation, catecholamine output and temperature were observed. In both patient groups, catecholamine output was normal during operation. Adrenaline output increased by 400% the first postoperative hours, while noradrenaline output remained normal. Thereafter, noradrenaline output increased, while adrenaline output started to decrease. A subnormal body temperature was seen at the end of the operation. In two patients from the neurolept group, adrenaline output and temperature were recorded hour by hour; maximal adrenaline output coincided with maximal temperature rise. In the patients from the halo‐thane group, the postoperative change in foot, calf and forearm blood flow correlated well with the change in catecholamine output. The central circulatory response to the sympathoadrenal stimulation was, however, found to be less pronounced than is ordinarily seen. ZUSAMMENFASSUNG Bei einer Gruppe von 10 Patienten, die für Lungen‐operationen mit Halothan‐N .2 O‐O 2 ‐d‐Tubocurarin narkotisiert worden waren und postoperativ spontan atmeten, wurden die KKKatecholaminausscheidung und der Kreislauf untersucht. Bei einer anderen Gruppe von 4 Patienten, die eine modifizierte NLA mit Phenoperidin‐N 2 ‐O 2 ‐d‐Tobocurarin erhielten und auch postoperative beatmet wurden, wurden die Katecholaminausscheidung und die Temperatur beobachtet. Während der Operation war die Katecholaminausscheidung in beiden Gruppen normal. In den ersten postoperativen Stunden steig die Adrenalinausscheidung um 400%, während die Noradrenalinausscheidung normal blieb. Danach steight die Noradrenalinausscheidung an, während die Adrenalinausscheidung abzufallen beginnnt. Zu Operationsende wurde eine subnormale Körpertemperatur festgestellt. Bei zwei Patienten der NLA‐Gruppe wurden Adrenalinausscheidung und Temperatur Stunde für Adrenalinausscheidung mit dem des Temperaturanstiegesüberein. Bei den Patienten der Halothangruppe stimmten die postoperativen Veränderungenim Fuß‐, Waden‐ und Unterarmblutstrom gut mit den Katecholaminausscheidungsveränderungen überein. Die zentrale Kreislaufreaktion auf die sympathoadrenale Stimulation war allerdings weniger ausgepräget als dies für gewöhnlich gesehen wird.

This content is not available in your region!

Continue researching here.

Having issues? You can contact us here