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A Clinical Trial of Enflurane in Children
Author(s) -
Söderberg M.,
Grattidge P.
Publication year - 1975
Publication title -
acta anaesthesiologica scandinavica
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.738
H-Index - 107
eISSN - 1399-6576
pISSN - 0001-5172
DOI - 10.1111/j.1399-6576.1975.tb05196.x
Subject(s) - medicine , enflurane , anesthesia , sevoflurane , halothane
Enflurane was administered as the primary anaesthetic agent to 200 children between the ages of 7 months and 14 years who were undergoing elective surgery. Induction and recovery were rapid and generally uneventful. Changes observed in the cardiovascular system included an initial fall in blood pressure, which tended subsequently to correct itself, and supraventricular arrhythmias mainly of nodal rhythm type. End expiratory CO 2 ‐concentration as measured by a capnograph tended to be elevated during spontaneous ventilation. Changes in liver function as measured by enzymatic activity were seen in some cases but were without statistical significance. Satisfactory muscle relaxation was generally obtained without the use of muscle relaxants. However, in two cases, poor relaxation occurred even at a concentration of 4.5% enflurane, and in these cases, EEG changes of polyspike suppression type were observed. This phenomenon is discussed in a subsequent article. As a result of their findings, the authors conclude that in paediatric anaesthesia enflurane is best suited for use in anaesthetics of relatively short duration with spontaneous respiration. ZUSAMMENFASSUNG Bei 200 Kindern im Alter zwischen 7 Monaten und 14 Jahren wurde Enflurane als hauptsächliches Narkoseagens für geplante operative Eingriffe verwendct. Einleitung und Erholung waren schnell und im allgemeinen störungsfrei. Unter den heobachteten Verändcrungen des Herz‐Kreislauf‐Systems waren ein initialer Blutdruckahfall, der sich zumeist in der Folge wieder von selbst korrigierte und supraventrikuläre Arrhythmien vom Knotentyp. Die end ‐exspiratorische C0 2 ‐Konzentration, gemessen mittels Kapnographen, zeigte während der Spontanatmung ansteigende Tendenz. In einigen Fallen sahen wir Leberfunktionsverän‐derungen, festgestellt an der Enzymaktivität, doch waren diese statistisch nicht signifikant. Zufriedenstellende Muskelentspannung wurde in all‐gemeinen auch ohne die Verwendung von Relaxantien erzielt. In zwei Fällen war die Entspannung jedoch trotz einer Enflurane‐Konzentration von 4,5% mangelhaft. In diesen Fallen heobachteten wir EEG‐Verän‐derungen vom Typ der Polyspike‐Suppression. Dieses Phänomen wird in einer zweiten Arheit diskutiert. Auf Grund ihrer Ergebnisse kommen die Autoren zu dem SchIuß, daß Enflurane in der pädiatrischen Anaesthesie am besten für kurzdauernde Narkosen mit Spontanatmung geeignet ist.