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Cardiorespiratory Function During Thoracic Anaesthesia: A Comparison of Two‐Lung Ventilation and One‐Lung Ventilation With and Without PEEP 5
Author(s) -
AaltoSetälä M.,
Hein J.,
Salorinne Y.
Publication year - 1975
Publication title -
acta anaesthesiologica scandinavica
Language(s) - German
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.738
H-Index - 107
eISSN - 1399-6576
pISSN - 0001-5172
DOI - 10.1111/j.1399-6576.1975.tb05185.x
Subject(s) - medicine , anesthesia , thoracotomy , cardiac output , ventilation (architecture) , oxygenation , cardiorespiratory fitness , lung , cardiac function curve , cardiology , hemodynamics , heart failure , mechanical engineering , engineering
Previous studies have shown that, in patients undergoing thoracic surgery, a relatively high positive end‐expiratory pressure (PEEP of 10 cmH 2 O = PEEP 10 ) has no beneficial effect on oxygenation during one‐lung ventilation (OLV). In the present investigation, cardiorespiratory function was examined in 11 patients intubated endobronchially and undergoing thoracotomy. Comparison was made between two‐lung ventilation (TLV) and OLV and between zero end‐expiratory pressure and PEEP 5 during OLV. Cardiac output was determined to obtain information of the total oxygen delivery (cardiac output times arterial O 2 content). The change from TLV to OLV was accompanied by a marked fall in Pa o2 and a marked rise in shunt, whereas no significant change was observed in mean cardiac output. Oxygen delivery also remained unchanged due to relatively small decrease in Sa o2 (arterial oxygen saturation) and maintenance of cardiac output. The application of PEEP 5 during OLV produced no significant changes in these parameters. The findings in individual patients demonstrated the relative importance of cardiac output in determining oxygen delivery during OLV. A significant negative correlation was found between inspiratory airway pressure and cardiac index during OLV. ZUSAMMENFASSUNG Vorangegangene Untersuchungen hatten gezeigt, daß bei thoraxchirurgischen Patienten ein relativ hoher positiv‐endexspiratorischer Druck (PEEP von 10 cmH 2 O = PEEP 10 ) keine günstige Wirkung auf die Oxygenierung während einer Ein‐Lungen‐Beat‐mung hat. I n der vorliegenden Studie wurde die Herz‐Lungen‐Funktion bei 11 Patienten untersucht, die während einer Thorakotomie endobronchial intubiert waren. Vergleiche wurden angestellt zwischen Zwei‐Lungen‐Beatmung und Ein‐Lungen‐Beatmung, sowie zwischen einem endexspiratorischen Druck von 0 und von +5 während Ein‐Lungen‐Bcatmung. Um eine Information iiber die Gesamtlieferung von Sauerstoff zu erhalten wurde das Herzminutenvolumen bestimmt (HMV × art. 0 2 ‐Gehalt). Der Wechsel von Zwei‐Lungen‐ auf Ein‐Lungen‐Beatmung war begleitet von einem deutlichen Absinken des P co2 und einer deutlichen Zunahme des Shunts, während beim mittleren HMV keine signifikante Änderung beobachtet wurde. Die Zulieferung von Sauerstoff blieb ebenfalls unverändert zufolge eines relativ geringen Absinkens der Sa o2 und gleichbleibendcm HMV. Die Anwendung von PEEP 5 während der Ein‐Lungen‐Beatmung führte zu keinen signifikanten Änderungen dieser Parameter.