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Diazepam Compared to Thiopentone as Induction Agent for Caesarean Sections
Author(s) -
Stovner J.,
Vangen O.
Publication year - 1974
Publication title -
acta anaesthesiologica scandinavica
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.738
H-Index - 107
eISSN - 1399-6576
pISSN - 0001-5172
DOI - 10.1111/j.1399-6576.1974.tb01179.x
Subject(s) - diazepam , medicine , anesthesia , pethidine , caesarean section , ketamine , creatine kinase , saline , pregnancy , analgesic , biology , genetics
Eighty‐nine unselected women to undergo caesarean section were induced intravenously with either 20 mg diazepam (45 patients) or 200 mg thiopentone (44 patients). To facilitate intubation suxamethonium was injected 1 min after the induction agent and was also given by continuous infusion throughout the procedure. The patients were ventilated with N 2 O/O 2 (3:2). Immediately after delivery all the mothers received 50 mg pethidine and 100 mg thiopentone intravenously. Unpleasant recollections and dreams occurred in 23% of the thiopentone series and in only 2% of the diazepam series. No significant difference in the condition of the neonates in the two series could be detected. One woman received 120 mg diazepam intravenously for the control of epilepsy shortly before delivery without apparent ill effect on the neonate. The incidence of moderate to severe suxamethonium pains was 33% in the diazepam series and only 14% in the thiopentone series. In elective caesarean sections with normal preinduction values of serum creatine phosphokinase, the postoperative rise in the serum activity of this enzyme was significantly higher in the diazepam mothers compared to those who had received thiopentone. Thiopentone therefore in some way protects against suxamethonium‐induced muscle pains as well as liberation of creatine phosphokinase from the muscles. It is suggested that this is due to the deep level of anaesthesia occurring 1 min after 200 mg thiopentone in contrast to the semiconscious state occurring after 20 mg diazepam. ZUSAMMENFASSUNG 89 nicht ausgewählte Frauen, bei denen eine Sectio caesarea vorgesehen war, wurden i.v. entweder mit 20 mg Diazepam (45 Patientinnen) oder mit 200 mg Thiopental (44 Patientinnen) eingelehet. Suxamethonium wurde eine Minute nach der Anaesthesieeinleitung zur Erleichterung der Intubation und anschlieRend als Dauertropfinfusion wahrend der Operation gegeben. Die Patientinnen wurden mit N 2 O/O 2 (3:2) beatmet. Unmittelbar nach der Geburt erhielten alle Mutter 50 mg Pethidin und 100 mg Thiopental i.v. Unangenehme Erinnerungen und Traume traten bei 23% der Thiopentalserie und nur bei 2% der Diazepam‐Patientinnen auf. Bezuglich des Zustandes der Neugeborenen konnte kein Unterschied zwischen den beiden Gruppen festgestellt werden. Eine Frau bekam kun vor der Geburt 120 mg Diazepam i.v. als Epilepsieprophylaxe, ohne daR sich ein offensichtlicher nachteiliger Effekt fur das Kind ergab. In der Diazepamserie sahen wir bei 33%, in der Thiopentalserie jedoch nur bei 14% der Patientinnen mittelstarke bis schwere. Suxamethoniumschmerzen. Bei den elektiven Kaiserschnittpatientinnen mit normalen Vonverten der Serum‐CPK ergab sich unter den Diazepam‐Muttern ein signifikant hoherer postoperativer Anstieg der Serumaktivitiit dieses Enzyms verglichen mit denen, die Thiopental erhalten hatten. Thiopental scheint also bis zu einem gewissen Grad Schutz gegen Suxamethonium‐bedingte Muskelschmerzen ebenso wie gegen die CPK‐Freisetzung aus der Muskulatur zu bieten. Wir glauben, daß dies der tieferen Narkose eine Minute nach 200 mg Thiopental zuzuschreiben ist, gegenuber dem Zustand einer HalbbewuRtlosigkeit nach 20 mg Diazepam.