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Atropine, Neostigmine and Airway Resistance
Author(s) -
Kjellberg M.,
Hein J.
Publication year - 1974
Publication title -
acta anaesthesiologica scandinavica
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.738
H-Index - 107
eISSN - 1399-6576
pISSN - 0001-5172
DOI - 10.1111/j.1399-6576.1974.tb00862.x
Subject(s) - neostigmine , atropine , medicine , airway resistance , anesthesia , plethysmograph , placebo , airway , alternative medicine , pathology
This study was performed to find out whether the two common modes of administration of atropine and neostigmine used for reversal of neuromuscular blockade ‐ neostigmine preceded by atropine, or both drugs given simultaneously ‐ differ in their effects on airway resistance. Peak expiratory flow (PEF) and airway resistance (R aw ) were measured in eight healthy volunteers after intravenous administration of 1) a placebo, 2) atropine only (0.0075 mg/kg), 3) neostigmine (0.015 mg/kg) preceded by atropine and 4) atropine together with neostigmine. Airway resistance and thoracic gas volume (V tg ) were measured with a volume‐constant body plethysmograph. No statistically significant differences were found when the changes in PEF, R aw and R aw x V ts from the basal values were compared between the four experiments. At 30 min R aw was decreased by 28.6% after atropine, but this decrease is not significantly different from that after placebo (21.4%). ZUSAMMENFASSUNG Diese Untersuchung wurde unternommen, um herauszufinden, ob die zwei gebräuchlichen Anwendungsarten von Atropin und Neostigmin zur Aufhebung einer neuromuskulären Blockade ‐ Atropin vor Neostigmin oder beide Mittel gleichzeitig ‐ in ihrer Wirkung auf den Atemwegswiderstand differieren. Bei acht gesunden Probanden wurden PEF (ex‐spiratorischer Spitzenstrom) und R aw (Atemwegswiderstand) gemessen und zwar nach i.v. Verabreichung von 1) einem Plazebo, 2) Atropin allein (0,0075 mg/kg), 3) Neostigmin (0,015 mg/kg) im Anschluß an Atropin und 4) Atropin und Neostigmin gleichzeitig. Atemwegswiderstand und thorakales Gasvolumen (V tg ) wurden mittels volumenkonstantem Ganzkörper‐Plethysmographen bestimmt. Beim Vergleich der Veränderungen von PEF, R aw und R aw x V tb gegenüber den Ausgangswerten ergab sich kein signifikanter Unterschied zwischen den vier Versuchsreihen. 30 Minuten nach Atropin war R aw um 28,6% vermindert, doch unterschied sich diese Abnahme nicht signifikant von der nach dem Plazebo gefundenen (21,4%).