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Hepatic Blood Flow and Cardiac Output During Halothane Anesthesia: An Animal Study
Author(s) -
Juhl B.,
EinerJensen N.
Publication year - 1974
Publication title -
acta anaesthesiologica scandinavica
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.738
H-Index - 107
eISSN - 1399-6576
pISSN - 0001-5172
DOI - 10.1111/j.1399-6576.1974.tb00849.x
Subject(s) - halothane , medicine , cardiac output , anesthesia , splanchnic , blood flow , barbiturate , vascular resistance , ventilation (architecture) , hemodynamics , mechanical engineering , engineering
Correlated values of cardiac output and liver blood flow were measured on eight dogs. Measurements were carried out under basis anesthesia with O 2 ‐N 2 O‐barbiturate‐gallamonium with controlled ventilation as well as during the addition of 0.5% and 1.0% halothane to the inspiratory air. During the latter type anesthesia, a parallel fall in the cardiac output and the liver blood flow was demonstrated. With 0.5% halothane, the fall was on the average 30% and 25% of the initial values respectively, and with 1.0% halothane it was 49% and 45% of the initial values. The individual changes were extremely dependent upon simultaneous changes in Pa co2 . The fall in cardiac output and liver blood flow was least when the Pa co2 increased at the same time, and greatest when the Pa co2 fell simultaneously. No changes were demonstrated in the total peripheral resistance and the resistance in the splanchnic region. It is concluded that changes in the cardiac output and hepatic blood flow brought about by the Pa co2 are parallel, and this appears to be undiminished during anesthesia with O 2 ‐N 2 O‐halothane in the concentrations used here. ZUSAMMENFASSUNG An 8 Hunden wurden die Korrelationswerte des Herzminutenvolumens (HMV) und der Leberdurchblutung gemessen. Diese Untersuchungen wurden in O 2 ‐N 2 O‐Barbiturat‐Gallamin‐Basisnarkose mit kontrollierter Beatmung durchgeführt und während eines Zusatzes von 0,5 bzw. 1,0% Halothan im Einatemgemisch. Unter Halothan konnte ein parallel verlaufender Abfall des HMV und der Leberdurchblutung nachgewiesen werden. Bei 0,5% Halothan betrug dieser im Durchschnitt 30 bzw. 25% der Ausgangswerte, bei 1% Halothan 49 bzw. 45%. Individuelle Schwankungen waren im höchsten Maße von gleichzeitigen PaCo 2 ‐Veränderungen abhängig. Der Abfall des HMV und der Leberdurchblutung war am geringsten, wenn gleichzeitig das PaCo 2 anstieg und am stärksten, wenn das PaCo 2 gleichzeitig absank. Im peripheren Gesamtwiderstand sowie im Gefäß‐widerstand des Splanchnikus‐Bereiches konnten keine Veränderungen nachgewiesen werden. Es wird daraus der Schlu|sZ gezogen, daß die PaCo 2 ‐bedingten Veränderungen des HMV und der Leberdurchblutung miteinander verbunden sind und daß sich dies auch während der Narkose mit O 2 ‐N 2 O‐Halothan in den hier verwendeten Konzentrationen nicht ändert.