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Effect of Positive Pressure Ventilation on Plasma Catecholamines
Author(s) -
Takki Seppo,
Tammisto Tapani
Publication year - 1973
Publication title -
acta anaesthesiologica scandinavica
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.738
H-Index - 107
eISSN - 1399-6576
pISSN - 0001-5172
DOI - 10.1111/j.1399-6576.1973.tb00836.x
Subject(s) - medicine , anesthesia , ventilation (architecture) , central venous pressure , heart rate , blood pressure , inhalation , mechanical engineering , engineering
Changes in plasma catecholamines, blood pressure, heart rate and central venous pressure associated with three different types of positive pressure ventilation (IPPV, CPPV‐5 and IPNPV‐5) were studied in 21 patients who received normoventilation and were anaesthetized using the N 2 O‐O 2 ‐relaxant‐analgesic technique. Total catecholamines, adrenaline and noradrenaline were determined by the method of V endsalu (1960). CPPV‐5 caused a higher mean peak inspiratory pressure than IPPV or IPNPV‐5. Central venous pressure was elevated in all groups during the first 5 min, but fell thereafter to a significantly lower level in the IPNPV‐5 group than in the IPPV or CPPV‐5 groups. Blood pressure fell in all groups 20 to 30 mmHg under the preanaesthetic level. During the first 5 min, the fall was most pronounced in the CPPV‐5 group, but thereafter no significant differences between the groups were found. Plasma catecholamines increased slightly, but statistically insignificantly, in the CPPV‐5 group during the whole observation period. The levels of adrenaline and noradrenaline did not change significantly in any of the groups. ZUSAMMENFASSUNG Veränderungen der Plasma‐Katecholamine, des Blutdrucks, der Herzfrequenz und des zentralen Venendrucks (CVP) wurden bei drei verschiedenen Typen von positiver Druckbeatmung (IPPV, CPPV‐5 und IPNPV‐5) bei 21 Patienten untersucht, die mit der N 2 O‐O 2 ‐Relaxans‐Analgetikum‐Technik narkotisiert und normoventiliert wurden. Gesamt‐Katecholamine, Adrenalin und Noradrenalin wurden nach der Methode von VENDSALU (1960) bestimmt. CPPV‐5 (= kontinuierliche Überdruckventilation mit 5 cm H 2 O) ergab einen höheren mittleren Spitzen‐Inspirationsdruck als IPPV (= intermittierende Überdruck‐ventilation) und IPNPV‐5 (= intermittierende positivnegative Druckventilation mit 5 cm H 2 O). Der CVP war in allen Gruppen während der ersten 5 Minuten erhöht, fiel aber anschlieBend in der IPNPV‐5‐Gruppe signifikant tiefer ab als in den IPPV‐und CPPV‐5‐Gruppen. Der Blutdruck sank in allen Gruppen ca. 20–30 mm Hg unter den praenarkotischen Ausgangswert. Während der ersten 5 Minuten war der Blut‐druckabfall in der CPPV‐5‐Gruppe am ausgepräg‐testen, später wurden keine signifikanten Unterschiede zwischen den Gruppen gefunden. Bei der CPPV‐5‐Gruppe stiegen die Plasma‐Katecholamine während des Beobachtungszeitraumes ein wenig an, jedoch statistisch insignifikant. In keiner der Gruppen ergaben sich signifikante Veränderungen der Adrenalin‐und Noradrenalinspiegel.

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