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INTRAVENOUS ETHANOL ANAESTHESIA: A Study of Sequelae and Their Implications
Author(s) -
Isaac M.,
Pandit S. K.,
Dundee J. W.,
Galway J. E.
Publication year - 1971
Publication title -
acta anaesthesiologica scandinavica
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.738
H-Index - 107
eISSN - 1399-6576
pISSN - 0001-5172
DOI - 10.1111/j.1399-6576.1971.tb05457.x
Subject(s) - premedication , medicine , anesthesia , barbiturate , promethazine , chlordiazepoxide , diazepam , amnesia , lorazepam , alcohol , sedative , general anaesthesia , biochemistry , chemistry , psychiatry
SUMMARY A re‐evaluation of alcohol as an intravenous anaesthetic for minor gynaecological surgery in fit patients revealed an unacceptably high incidence of undesirable sequelae. These were analysed in detail in the hope that the findings may be of sociological value. They also allowed a study of the interaction af various drugs which could be given as premedication with alcohol. Induction consisted of the very rapid infusion of up to 550 ml (44 g) 8 per cent (w/v) alcohol over 3–6 minutes with small doses of methohexitone when required. Anaesthesia was continued with nitrous oxide‐oxygen. Emergence delirium occurred more frequently when a barbiturate was given in addition to the alcohol. It was rapidly controlled by small doses (10‐20 mg) of diazepam given intravenously. Promethazine 50 mg and pentobarbitone 100‐200 mg are the only two premedicants which will safely reduce this incidence. The benzodiazepines were disappointing in this respect. A study of five sequelae considered to be important features of ‘hangover’ showed that, as expected, these were more frequent and more severe after alcohol than after methohexitone. The severity increased with the dose of alcohol given. Headache was particularly troublesome but excessive thirst only followed very large dosage. Vitamins did not reduce hangover, but it was less severe after premedication with 50 mg chlordiazepoxide (Librium). Uneventful alcohol anaesthesia results in some degree of amnesia for events immediately before induction. This was increased by all depressant premedicants except promethazine. Even though patients appeared to be fully awake, their memory for events one hour after return of consciousness was markedly impaired when alcohol was given and to a lesser degree after methohexitone. ZUSAMMENFASSUNG Eine Wiederbewertung von Alkohol als i.v. Narkoseagens für kleine gynäkologische Eingriffe bei gesunden Frauen ergab einen unannehmbar hohen Prozentsatz unerwünschter Nachwirkungen. Diese wurden in der Hoffnung, dass die Befunde von soziologischem Wert sein könnten, einer Detailanalyse unterzogen. Gleichzeitig ergab sich die Möglichkeit, die Wechselwirkung von Medikamenten, die zur Praemedikation gegeben wurden, mit Alkohol zu untersuchen. Die Einleitung erfolgte mittels sehr rascher Infusion von bis zu 550 ml (44 g) einer 8%igen Alkohollösung innerhalb von 3‐6 Minuten, zusammen mit kleinen Dosen von Methohexiton, falls erforderlich. Die Narkose wurde mit Stickoxydul und Sauerstoff fortgesetzt. Ein Aufwach‐Delirium kam häufiger vor, wenn ein Barbiturat zusätzlich zum Alkohol gegeben worden war. Es konnte mit kleinen Dosen (10‐20 mg) von Diazepam rasch unter Kontrolle gebracht werden. Promethazin (50 mg) und Pentobarbiton (100‐200 mg) waren die zwei einzigen Praemedikationsmittel, welche die Deliriumsfrequenz mit Sicherheit herabsetzten. Die Benzodiazepine waren in dieser Hinsicht eher enttäuschend. Die Untersuchung von 5 Folgen, die als wichtige Symptome des “Katers” angesehen werden, zeigte erwartungsgemäss, dass diese häufiger und schwerer nach Alkohol als nach Methohexiton waren. Kopfschmerz war besonders unangenehm, übermässiger Durst trat hingegen nur nach hohen Dosen auf. Vitamine verminderten die “Kater”‐Symptome nicht, Praemedikation mit 50 mg Chlordiazepoxyd (Librium) minderten sie jedoch. Unkomplizierte Alkoholanaesthesie führt zu einem gewissen Grad von Amnesie für Ereignisse unmittelbar vor der Einleitung. Alle dämpfenden Praemedikantien, mit Ausnahme von Promethazin, verstärkten diese Tendenz. Auch wenn die Patienten schon völlig wach erschienen, war ihr Erinnerungs‐vermögen für Ereignisse während der ersten Stunde ihres Wiedererwachens merklich vermindert, wenn Alkohol gegeben worden war, in etwas geringerem Masse nach Methohexiton.

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