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THE OXYGEN TENSION OF CEREBROSPINAL FLUID IN PATIENTS WITH BRAIN LESIONS
Author(s) -
Rossanda M.,
Gordon E.
Publication year - 1970
Publication title -
acta anaesthesiologica scandinavica
Language(s) - German
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.738
H-Index - 107
eISSN - 1399-6576
pISSN - 0001-5172
DOI - 10.1111/j.1399-6576.1970.tb00963.x
Subject(s) - medicine , hyperventilation , anesthesia , cerebrospinal fluid , oxygen tension , arterial oxygen tension , coma (optics) , ventilation (architecture) , gynecology , surgery , oxygen , lung , mechanical engineering , chemistry , physics , organic chemistry , optics , engineering
SUMMARY Cerebrospinal‐fluid oxygen tension as a possible index of the oxygen supply to the brain was measured in 75 patients. The mean CSF p0 2 in comatose patients was significantly lower than in conscious patients, although arterial p0 2 was only moderately decreased. The cerebral venous p0 2 was slightly increased in coma. The calculated mean capillary p0 2 was approximately the same in comatose and conscious patients. The capillary‐CSF p0 2 difference was consequently greater in comatose than in conscious patients. These data suggest the presence of CBF maldistribution and possibly a hindrance to gas diffusion in the severely diseased brain. Artificial ventilation with high oxygen concentration and moderate hyperventilation is recommended for the treatment of these patients. ZUSAMMENFASSUNG Bei 75 Patienten wurde die Sauerstoffspannung im Liquor cerebro spinalis als moglicher Gradmesser der Sauerstoffzufuhr zum Gehirn gemessen. Der mittlere CSF‐p0 2 war bei komatosen Patienten significant niedriger als bei wachen Patienten, wogegen der arterielle p0 2 nur massig vermindert war. Der Sauerstoflfdruck in den Gehirnvenen war im Koma leicht erhoht. Der errechnete mittlere Kapillar‐p0 2 war bei komatosen und wachen Patienten annfihernd gleich. Die SauerstofF‐Druckdifferenz zwischen Kapillarblut und Liquor war folglich bei den komatosen Patienten grosser als bei den wachen. Diese Befunde deuten auf eine Fehlverteilung des Liquors und auf ein mogliches Hindernis fur die Gasdiffusion im schwergeschadigten Gehirn hin. Kunstliche Beatmung mit hoher Sauerstoffkonzentration und massige Hyperventilation werden fiir die Behandlung dieser Patienten empfohlen.