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The Importance of the Cerebrospinal Fluid Acid‐Base Status in the Treatment of Unconscious Patients With Brain Lesions
Author(s) -
Gordon E.,
Rossanda M.
Publication year - 1968
Publication title -
acta anaesthesiologica scandinavica
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.738
H-Index - 107
eISSN - 1399-6576
pISSN - 0001-5172
DOI - 10.1111/j.1399-6576.1968.tb00411.x
Subject(s) - medicine , hyperventilation , cerebrospinal fluid , bicarbonate , venous blood , ventilation (architecture) , acid–base homeostasis , anesthesia , metabolic acidosis , engineering , mechanical engineering
SUMMARY The acid‐base composition of the CSF was studied in 18 unconscious patients with brain lesions simultaneously with acid‐base values in arterial and cerebral venous blood. Eleven apparently healthy subjects undergoing neuroradiological examinations served as controls for CSF data. The values obtained in the latter group and other data available in the literature were compared with those of the unconscious patients. Our results indicate that patients with brain lesions generally hyperventilate, but have a normal or near‐normal pCO 2 in the CSF. Bicarbonate values were normal in blood, but significantly lowered in CSF. The blood pH was elevated and the CSF pH significantly reduced. The significance of these data is discussed, and it is concluded that brain lesions result in an initial intracerebral metabolic acidosis, which leads to spontaneous hyperventilation‐characteristic of these patients‐in an attempt to bring the intracerebral pH to normal levels. The CSF pH, however, is corrected only with relatively high levels of ventilation. It is therefore suggested that patients with brain lesions should be relieved of this ventilatory overwork by artificial respiration in order to reduce their oxygen requirements. For the setting of the respirator the CSF acid‐base status is probably a better guide than the blood acid‐base status. ZUSAMMENFASSUNG An 18 bewusstlosen Patienten mit Gehirnverletzungen wurde die SäureBasen‐Zusammensetzung des Liquors mit den Werten im arteriellen und im cerebralen Venenblut verglichen. 11 anscheinend gesunde Personen, die neuroradiologischen Untersuchungen unterzogen wurden, dienten als Kontrollen für die Liquorwerte. Die in dieser Gruppe erhaltenen Resultate, sowie solche aus dem zugänglichen Schrifttum, wurden mit den bei den bewusstlosen Patienten ermittelten Werten verglichen. Unsere Resultate deuten darauf hin, dass Patienten mit Gehirnläsionen im allgemeinen hyperventilieren, dabei aber im Liquor normale oder annähernd normale pCO 2 ‐Werte aufweisen. Die Bicarbonat‐Werte waren im Blut normal, im Liquor jedoch signifikant erniedrigt. Das Blut‐pH was erhöht, das pH des Liquors signifikant herabgesetzt. Die Bedeutung dieser Befunde wird diskutiert und der Schluss gezogen, dass Gehirnverletzungen eine initiale intracerebrale metabolische Azidose hervorrufen, die zu einer ‐ für diese Patienten charakteristischen ‐ spontanen Hyperventilation führen, im Bestreben, das intracerebrale pH zur Norm zurückzubringen. Das pH des Liquors jedoch kann nur mit relativ starker Ventilationszunahme korrigiert werden. Es wird daher vorgeschlagen, Patienten mit Gehirnläsionen durch den Einsatz künstlicher Beatmung die für die Ventilationssteigerung erforderliche Arbeit abzunehmen, und somit ihren Sauerstoffbedarf zu reduzieren. Für die Einstellung des Respirators ist der SäureBasen‐Status des Liquors wahrscheinlich eine bessere Richtschnur als der des Blutes.