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The Poorly Nourished Patient and Abdominal Surgery
Author(s) -
Dannert F.,
Holm I.,
Lundh G.,
Löfström B.
Publication year - 1967
Publication title -
acta anaesthesiologica scandinavica
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.738
H-Index - 107
eISSN - 1399-6576
pISSN - 0001-5172
DOI - 10.1111/j.1399-6576.1967.tb00401.x
Subject(s) - medicine , calorie , parenteral nutrition , gynecology , surgery , pediatrics
SUMMARY1 A thorough study of a surgical case material from one year revealed that in about 6% of the laparotomies the major postoperative problem seemed to be related to a poor nutritional state of the patient. 2 Inadequate nutrition is fairly common in the pre‐operative period. In many cases, the poor nutritional state will not be obvious until after surgery. 3 The poor nutritional state could not be compensated for even with intensive parenteral feeding in the postoperative period. 4 In the postoperative period adequate nutrition is essential until a reasonably good oral intake has been established. If this rule is not followed, the patient will have a severe handicap if surgical complications should occur. 5 It is essential in all matters concerning nutrition that an account of the actual daily intake (calories, carbohydrates, fat and amino acids) is made both during the pre‐ and the postoperative periods. Enriched appetizing meals in the pre‐operative period, as well as carbohydrates, amino acids and often fat parenterally in high quantities in the postoperative period, are essential means to maintain an acceptable nutritive state in the surgical patients.ZUSAMMENFASSUNG UND SCHLUSSFOLGERUNG1 Eine sorgfältige Sichtung des chirurgischen Krankengutes eines Jahres brachte zum Vorschein, dass in ungefähr 6% der Laparotomien das Hauptproblem in der postoperativen Phase im schlechten Ernährungszustand der Patienten gelegen war. 2 In der präoperativen Periode ist inadequate Ernährung relativ haufig. In vielen Fällen wird der schlechte Ernährungszustand jedoch erst nach dem chirurgischen Eingriff augenfällig. 3 Der schlechte Ernährungszustand konnte auch mit intensiver parenteraler Fütterung in der postoperativen Periode nicht ausgeglichen werden. 4 In der postoperativen Periode ist adequate Ernährung bedeutungsvoll, solange bisausreichend gute orale Nahrungsaufnahme möglich ist. Wenn man diese Regel nicht befolgt, ist der Patient beim Auftreten chirurgischer Komplikationen mit einem schweren Handikap belastet. 5 In allem mit der Ernährung zusammenhängenden Dingen ist es von besonderer Bedeutung, dass eine genaue tägliche Bilanz geführt wird und zwar über Kalorien, Kohlehydrate, Fett‐ und Aminosäuren, sowohl während der prä‐ als auch postoperativen Periode. Schmackhafte, kalorien‐reiche Mahlzeiten in der präoperativen Phase, ebenso wie in grösseren Mengen parenteral zugeführte Kohlehydrate, Aminosäure und oft auch Fett in der postoperativen Periode sind von grösster Bedeutung für die Erhaltung eines annehmbaren Ernährungszustandes chirurgischer Patienten.

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