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VENTILATORY EXCHANGE AND ACID‐BASE BALANCE BEFORE AND AFTER PRE‐OPERATIVE MEDICATION
Author(s) -
Martinez L. R.,
Euler C. von,
Norlander O. P.
Publication year - 1967
Publication title -
acta anaesthesiologica scandinavica
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.738
H-Index - 107
eISSN - 1399-6576
pISSN - 0001-5172
DOI - 10.1111/j.1399-6576.1967.tb00379.x
Subject(s) - medicine , anesthesia , acid–base homeostasis , hypercarbia , isotonic saline , ventilation (architecture) , arterial oxygen tension , controlled ventilation , respiratory system , arterial blood , atropine , hypoxemia , lung , mechanical engineering , engineering
SUMMARY The effects of pre‐operative drugs upon ventilation and acid‐base status were investigated in patients with known cardiovascular and respiratory disease before anaesthesia and operation. Drugs used for pre‐operative medication were either morphine sulphate alone, morphine sulphate plus hyoscine, hyoscine alone, pentobarbitone with atropine, or isotonic saline solution. The patients were divided into five groups in accordance with the type of drugs given. Ventilation measurements, blood‐gas analyses and oxygen uptakes were made simultaneously during the study. The results obtained were subjected to statistical analysis. Calculations of alveolar ventilation showed that in four out of the five groups, the mean effective ventilation was reduced by between 5.4 and 12.7% as compared with the control values. However, pulmonary gas exchange remained adequate for the elimination of carbon dioxide and the maintenance of the pre‐operative arterial oxygen tension and acid‐base balance. No significant differences in oxygen uptakes in the individual groups were revealed before and after the administration of the pre‐operative drugs. The belief that the use of opiates in moderately ill and elderly patients endangers both the immediate respiratory and circulatory states to the point of producing hypoxaemia, hypercarbia and acid‐base derangements was not substantiated in the present study. ZUSAMMENFASSUNG Bei Patienten mit bekannten Erkrankungen der cardiovaskulären und respiratorischen Systeme wurden die Einflüsse der Praemedikationsdrogen auf Ventilation und Säure‐Basen‐Haushalt untersucht. Die zur Praemedikation verwendeten Mittel waren entweder Morphinsulfat allein, Morphinsulfat mit Hyoscin, Hyoscin allein, Pentobarbital mit Atropin oder isotonische Kochsalz‐lösung. Entsprechend den verabreichten Medikamenten wurden die Patienten in fünf Gruppen unterteilt. Messungen der Ventilation, Blutgasanalysen und Bestimmung der O 2 ‐Aufnahme wurden simultan durchgeführt. Die erhaltenen Ergebnisse wurden statistisch analysiert. Berechnungen der alveolären Ventilation zeigten, dass bei vier von den fünf Gruppen die mittlere effektive Ventilation gegenüber den Kontrollwerten um 5.36‐12.7% herabgesetzt war. Der Gasaustausch in den Lungen reichte jedoch sowohl für die CO 2 ‐Abgabe als auch für die Erhaltung der praeoperativen arteriellen Sauerstoffspannung und des Säure‐Basen‐Gleichgewichtes aus. Die Sauerstoffaufnahme zeigte keine signifikanten Unterschiede nach der Verabreichung der Praemedikations‐drogen. Die allgemein bestehende Auffassung, dass die Verwendung von Opiaten bei mässig kranken und älteren Patienten die Atmung und den Kreis‐lauf unmittelbar bis zur Hypoxaemie, Hyperkarbie und Säure‐Basen‐Ent‐gleisung zu gefährden vermöge, konnte bei der vorliegenden Untersuchung nicht erhärtet werden.

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