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LOCAL TISSUE‐OXYGEN TENSION AFTER ADRENALINE, NORADRENALINE AND OCTAPRESSIN® IN LOCAL ANAESTHESIA
Author(s) -
Klingenström P.,
Westermark L.
Publication year - 1964
Publication title -
acta anaesthesiologica scandinavica
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.738
H-Index - 107
eISSN - 1399-6576
pISSN - 0001-5172
DOI - 10.1111/j.1399-6576.1964.tb00247.x
Subject(s) - medicine , oxygen tension , arterial oxygen tension , oxygen , anesthesia , chemistry , organic chemistry , lung
SUMMARY The local tissue‐oxygen tension in the skin was studied, when adrenaline, noradrenaline and Octapressin® Sandoz were used as vasoconstrictors in local anaesthetic agents injected subcutaneously on the forearms of healthy human subjects. During the first hour after injection changes in colour occurred in the adrenaline and noradrenaline zones: the initially pale zones became cyanotic. The Octapressin zones remained pale throughout the entire experimental period. The tissue‐oxygen tension, as measured with a Clark polyethylene membrane electrode attached to a Beckman Physiological Gas Analyzer, was clearly lower after the administration of the catecholamines than after Octapressin. The colour change and the decrease in tissue‐oxygen tension are attributed to the fact that the locally administered adrenaline or noradrenaline gives rise to a local increase in oxygen consumption. Since Octapressin, when used as a vasoconstrictor in local anaesthesia, does not cause any local cyanosis, and the local tissue‐oxygen tension is higher, it may be more harmless to the tissue than the other two agents. ZUSAMMENFASSUNG Die Gewebssauerstoffspannung der Haut am Unterarm gesunder Versuchs‐personen wurde nach subcutaner Injektion einer Lokalanaesthetikums unter Zusatz von Adrenalin, Noradrenalin bzw. Octapressin (Sandoz) als Vasokon‐striktor geprüft. Innerhalb der ersten Stunde nach Injektion treten in den Adrenalin‐ und Noradrenalinzonen Farbveränderungen auf: die anfänglich blasse Zone wird zyanotisch. Nicht so bei Octapressin, wo die blasse Farbe bestehen bleibt. Die Gewebssauerstoffspannung (gemessen mit Clark‐Membranelektrode und Beckman Physiological Gas Analyzer) lag in den Catecholaminzonen tiefer als im Octapressinbereich. Die Farbänderung und der Abfall der Sauerstoffspannung im Gewebe wird auf eine lokale Erhöhung des Sauerstoffverbrauchs unter der Einwirkung von Adrenalin bzw. Noradrenalin zurückgeführt. ‐ Da Octapressin, als Vaso‐konstriktor dem Lokalanaesthetikum zugesetzt, keine örtliche Zyanose verur‐sacht und die Sauerstoffspannung im Gewebe nicht so stark absinken lässt, dürfte es für das Gewebe harmloser sein als die Catecholamine.

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