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HEART‐VOLUME STUDIES III. PHONOGARDIOGRAPHIC AND ELECTROCARDIOGRAPHIC CHANGES DURING DILATATION OF THE HEART IN THE RABBIT
Author(s) -
Gordh Torsten
Publication year - 1964
Publication title -
acta anaesthesiologica scandinavica
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.738
H-Index - 107
eISSN - 1399-6576
pISSN - 0001-5172
DOI - 10.1111/j.1399-6576.1964.tb00232.x
Subject(s) - medicine , phonocardiogram , cardiology , heart rate , shock (circulatory) , heart sounds , anesthesia , gynecology , blood pressure
SUMMARY The present results confirm previous observations on the behaviour of the heart sounds during anaesthesia and haemorrhagic shock. They show that the stethoscope or phonocardiogram (PCG) can detect, at an earlier stage than the ECG, acute myocardial weakness with dilatation of the heart, caused by the negatively inotropic effect, e.g., of anaesthetics and anoxia. With a decrease in heart volume due to hypovolaemia, the heart sounds are also attenuated in proportion to the blood loss, without any gross ECG changes. In clinical anaesthesia, greater attention should be focused on methods which indicate a decrease in the contractile force of the myocardium earlier than does the ECG. The investigation also shows that when acute dilatation of the heart is suspected, but the ECG is apparently normal, one should not hesitate in resorting to external massage of the heart to support and improve its contractile force, by analogy with assisted respiration in respiratory depression. ZUSAMMENFASSUNG Die gegenwärtigen Resultate bestätigen frühere Untersuchungen über das Verhalten der Herztöne während der Narkose und im haemorrhagischen Schock. Sie zeigen, dass das Stethoskop des Phonocardiographen (PCG) in einem früheren Stadium als das Elektrocardiogramm (EKG) akute Myocardschwäche mit Herzerweiterung aufdecken kann, wie sie durch den negativ inotropen Effekt, z.B. von Anaesthetika und Anoxie hervorgerufen werden. Bei einer Abnahme des Herzvolumens, verursacht durch Hypovolemic, sind die Herztöne ebenfalls verstärkt, und zwar in Proportion zum Blutverlust, ohne dass es dabei zu gröberen EKG‐Veränderungen kommt. Während der klinischen Narkose sollte eine grössere Aufmerksamkeit auf Methoden gelenkt werden, die eine Abnahme der kontraktilen Herzkraft früher als das EKG anzeigen. Die vorliegende Untersuchung zeigt auch, dass man bei Verdacht auf akute Herzdilatation ‐ wobei das EKG noch offensichdich normal ist ‐ nicht zögern sollte, die externe Herzmassage anzuwenden urn die Kontraktionskraft des Herzens zu unterstützen und zu verbessern, in Analogie zur assistierten Beatmung beim Vorliegen einer Atemdepression.

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