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BLOOD‐GAS ANALYSES IN UNCONSCIOUS NEUROSURGICAL PATIENTS ON ADMISSION TO HOSPITAL
Author(s) -
Næraa Noe
Publication year - 1963
Publication title -
acta anaesthesiologica scandinavica
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.738
H-Index - 107
eISSN - 1399-6576
pISSN - 0001-5172
DOI - 10.1111/j.1399-6576.1963.tb00219.x
Subject(s) - medicine , anesthesia , gynecology , intubation , respiratory system , oxygen saturation , surgery , oxygen , chemistry , organic chemistry
SUMMARY The respiratory function was studied clinically and by analyses of arterial or capillary blood in 44 unselected unconscious neurosurgical patients immediately on admission to hospital. The actual pH, PCO 2 and oxygen saturation were determined by the micro‐methods of S iggaard A ndersen et al. (1960a, b, 1962) 1,2,3 . Abnormal blood‐gas values were disclosed in 21 patients, while normal values were obtained in 23, including four who were given oxygen therapy and/or assisted respiration. Of the 21 patients with abnormal values, 13 showed clinical signs of impaired respiratory function; seven of these were intubated. In five non‐intubated patients, intubation before the transport would presumably have prevented respiratory complications. Among the seven intubated patients, deficient function of the endotracheal tube was considered to be the principal cause of the respiratory abnormalities. In one case, no pulmonary or cerebral disorders could be demonstrated, but severe haemorrhagic shock was responsible for the abnormal blood‐gas values. Among the 19 patients with normal values without oxygen therapy, accumulation of secretions occurred in two who were not intubated. ZUSAMMENFASSUNG Bei 44 nicht ausgewählten, bewusstlosen, neurochirurgischen Patienten wurde unmittelbar nach der Krankenhausaufnahme die Atemfunktion sowohl klinisch als auch durch arterielle und Kapillarblut‐analysen untersucht. Das aktuelle pH, PCO 2 und die Sauerstoffsättigung wurden nach den Mikromethoden von Sigaard Andersen und Mitarbeiter (1960a, b, 1962) 1,2,3 bestimmt. Bei 21 Patienten wurden abnorme Blutgaswerte aufgedeckt, während 23 normale Werte aufwiesen. In der letzteren Gruppe befanden sich 4 Patienten, die Sauerstofftherapie und/oder assistierte Beatmung erhalten hatten. Von den 21 Patienten mit abnormen Werten zeigten 13 klinische Zeichen einer gestörten Atemfunktion; 7 von ihnen waren intubiert. Bei 5 nicht intu‐bierten Patienten hatte wahrscheinlich eine Intubation vor dem Transport ins Krankenhaus respiratorische Komplikationen verhütet. Unter den 7 intubierten Patienten musste die unrichtige Funktion des endotrachealen Tubus als Hauptursache für die Atmungsstörungen angesehen werden. In einem Fall bestanden weder pulmonale noch cerebrale Störungen, doch dürfte der schwere haemorrhagische Schock für die abnormen Blutgaswerte verantwortlich gewesen sein. Unter den 19 Patienten mit normalen Werten ohne Sauerstofftherapie kam es bei 2 nicht intubierten zur Anhäufung von Sekretionen.