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THE EFFECT OF ERGOTAMINE ON BLOOD PRESSURE AND CARDIAC OUTPUT DURING SPINAL ANAESTHESIA IN MAN
Author(s) -
Dunér H.,
Granath A.,
Klingenström P.
Publication year - 1960
Publication title -
acta anaesthesiologica scandinavica
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 0.738
H-Index - 107
eISSN - 1399-6576
pISSN - 0001-5172
DOI - 10.1111/j.1399-6576.1960.tb00058.x
Subject(s) - medicine , ergotamine , anesthesia , cardiac output , brachial artery , blood pressure , stroke volume , heart rate , pulmonary artery , hemodynamics , cardiology , migraine
SUMMARY The effect of ergotamine on circulation during spinal anaesthesia was studied with the aid of right heart catheterisation in four healthy subjects. The pulse frequency, the pressures in the brachial and pulmonary arteries, the cardiac output and stroke volume were determined. The determinations were done at rest before anaesthesia and during spinal anaesthesia up to the Th II‐III level before and after intravenous administration of 0.125 mg ergotamine. During anaesthesia the pulse rate was unchanged in three and slightly lowered in one case. The pressure in the brachial artery decreased in all cases and in the pulmonary artery in three cases. The cardiac output and stroke volume decreased in all cases. After administration of ergotamine there was a tendency to a decreased pulse rate in three cases. The pressure in the brachial and in the pulmonary arteries increased in all cases. The stroke volume and cardiac output rose in three cases. The results are discussed and the increase in blood pressure and stroke volume after 1.5–2 μ g ergotamine/kg body weight in spinal anaesthesia is supposed to be caused by a direct constrictor action of ergotamine on the smooth muscles of the blood vessels. ZUSAMMENFASSUNG Die Wirkung von Ergotamin auf den Kreislauf während der Spinalanaesthesie wurde an 4 gesunden Versuchspersonen mit Hilfe der Katheterisierung des rechten Herzens untersucht. Die Pulsfrequenz, der Druck in der A. brachialis und A. pulmonalis sowie das Minuten‐ und das Schlagvolumen wurden bestimmt. Die Bestimmungen wurden einerseits in Ruhe vor Beginn der Anaesthesie, anderseits wahrend einer Spinalanaesthesie bis zur Höhe von Th II‐III vor und nach intravenöser Verabreichung von 0.125 mg Ergotamin durchgeführt. Während der Anaesthesie blieb die Pulsfrequenz in 3 Fällen unverändert und war in einem Fall leicht herabgesetzt. Der Druck in der Brachialarterie war in alien Fällen vermindert, der pulmonale Arteriendruck in 3 Fällen. Schlagund Minutenvolumen waren in alien Fällen reduziert. Nach der Verabreichung von Ergotamin bestand die Tendenz zu verminderter Pulsfrequenz in 3 Fällen. Der arterielle Druck stieg sowohl in der A. brachialis als auch A. pulmonalis in alien Fällen. Schlag‐ und Minutenvolumen steigerten sich in 3 Fällen. Die Resultate wurden diskutiert und dabei die Annahme vertreten, dass die Erhöhung von Blutdruck und Schlagvolumen nach 1.5–2 μg Ergotamin pro kg Körpergewicht während der Spinalanaesthesie auf einer direkten konstriktorischen Wirkung des Ergotamins auf die glatte Muskulatur der Blutgefässe beruht.

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