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Hepatic Dysfunction in Heroin and Cocaine Users
Author(s) -
MARKS VINCENT,
CHAPPLE P. A. L.
Publication year - 1967
Publication title -
british journal of addiction to alcohol and other drugs
Language(s) - English
Resource type - Journals
SCImago Journal Rank - 2.424
H-Index - 193
eISSN - 1360-0443
pISSN - 0007-0890
DOI - 10.1111/j.1360-0443.1967.tb05345.x
Subject(s) - heroin , jaundice , medicine , liver function tests , narcotic , abstinence , liver function , hepatitis , gastroenterology , bilirubin , transaminase , alanine transaminase , liver damage , alkaline phosphatase , drug , psychiatry , enzyme , chemistry , biochemistry
Empirical “liver function tests” were carried out on an unselected group of 89 heroin and cocaine users attending psychiatric out‐patients, or who were psychiatric hospital in‐patients. They showed some degree of abnormality in 80 per cent of the cases. Six of the patients were jaundiced. In them, laboratory findings were compatible with, but not typical of, infective hepatitis. In addition to raised serum bilirubin levels, SGPT and SGOT levels were very high, but both alkaline phosphatase and serum protein electrophoresis was either normal or minimally abnormal. In the non‐icteric group, serum transaminases were often high or very high in the absence of other evidence of hepatic dysfunction. Serial determinations snowed that in some cases, the cessation of intravenous heroin and cocaine injections led to rapid restoration of liver function to normal. Conversely, resumption of the habit was associated with large and rapid rises in serum transaminase levels. Evidence of liver damage was rare in patients whose abuse was confined to the use of amphetamines, barbiturates or cannabis. It is suggested that while some cases of jaundice in narcotic addicts are viral in origin, transient liver damage is more often the result of either a direct hepatotoxic effect of the large doses of heroin and cocaine used, pyrogens or other contaminants injected unwittingly, or to sub‐clinical bacteraemias due to the use of septic materials. Résumé Des “test de fonctionnement du foie” empiriques ont été effectués chez un groupe non selectionné de 89 habitués d'héroine et de cocaine suivant un traîtement psychiatrique, résidant ou non à l'hôpital psychiatrique. Ils ont indiqué un certain degré d'anomalie dans 80 pour cent des cas. Six de ces patients souffraient d'ictère. Chez ceux‐là, les constatations de laboratoire ont été compatible, mais non typiques d'hépatite infectieuse. En addition du degréélevé de serum bilirubine, les degrés de SGPT et de SGOT étaient très élevés, mais l'electrophorèse des phosphatases alcalines et des sérum protéines était soit normale soit minimement anormale. Dans le groupe non‐ictérique, les transaminases de sérum étaient souvent élevées ou très élevées en l'absence d'autres évidences de troubles fonctionnels hépatiques. Des déterminations de séries indiquent, chez quelques cas, que l'arrêt d'infections intraveineuses d'héroine et de cocaine conduit à une rapide restoration de la fonction du foie. Converseyl, la reprise de la habitude était associée avec de grandes et rapides augmentations du degré de transaminase de sérum. L'évidence d'un foie endommagéétait rare chez les patients qui abusaient seulement d'amphétamines, de barbiturates ou de chanvre indien. II est suggéré que tandis que quelques cas d'ictère chez les habitues de narcotiques sont à l'origine des dommages aux foies passagers, il est plus souvent le résultat soit de l'effet hépatotoxique de grandes doses d'héroine et de cocaine, de pyrogènes ou d'autres contaminants injectés par ignorance, soit à des bactériémies subcliniques dues à l'emploi de materiel septique. Zusammenfassung Erfahrungsgemässe “Leberfunktionsteste” wurden bei einer nicht ausgelesenen Gruppe von 89 Heroin‐ und Kokainsüchtigen, welche in psychiatrischen Ambulanzen oder als stationäre Patienten in psychiatrischen Spitälern behandelt wurden, angestellt. In 80 Prozent der Fälle zeigte sich ein gewisser Grad von Anomalie. Sechs der Patienten waren gelbsüchtig. Bei ihnen waren die Laboratoriumsbefunde vergleichbar, jedoch nicht typisch, mit infektiöser Leberentzündung. Ausser erhöhten Serum‐Bilirubinspiegeln waren auch die SGPT‐ und SGOTspiegel sehr hoch, aber sowohl die Alkaliphosphatasen als auch die Serum‐Proteinelektrophoresen waren entweder normal oder nur geringfügig abnormal. In der nicht‐ikterischen Gruppe waren Serumtransaminasen bei Ausbleiben anderer Anzeichen von hepatischer Funktionsstörung häufig hoch oder sehr hoch. Reihenermittlungen erwiesen, dass in einigen Fällen das Aufhören von intravenösen Herion‐ und Kokaininfizierungen zu rapider Wiederherstellung der normalen Leberfunktion führte. Andererseits war die Wiederaufnahme dieser Gewohnheit mit beträchtlichen und raschen Erhöhungen im Serum‐Transaminasenspiegel verbunden. Selten fanden sich Anzeichen von Leberschäden bei Patienten, deren Missbrauch sich auf die Einnahme von Benzedrin, Barbitursäurenpräparatenoder Haschisch beschränkte. Man äusserte die Ansicht, dass, obwohl Gelbsucht in einigen Fällen bei Rauschgiftsüchtigen das Anfangsstadium bildet, vorübergehende Leberschäden häufiger entweder zufolge einer Lebervergiftungseinwirkung durch Aufnahme grosser Dosen von Heroin und Kokain, von fiebererregenden Stoffen oder anderen Verseuchungsmitteln, die unwissentlich injiziert wurden, oder durch nichtklinische Bakteriämie zufolge von Verwendung von septischen Materialien auftritt.

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